Monday 7 November 2011

Pengurusan & Pemilihan Kredit Secara Bijak

Bahagian 1

“Masyarakat kita telah lama mengenali satu konsep kewangan yang dikenali sebagai ‘beli sekarang dan bayar kemudian’. Para pencipta konsep ini memang mempunyai niat yang baik serta murni supaya pengguna barangan/perkidmatan tidak dijadikan mangsa.”



Tambahan pula struktur kewangan pada zaman berkenaan memang “straight forward” dan tiada unsur-unsur exploitasi. Para pengguna pula tidak perlu mempunyai pengetahuan kewangan yang sofistikated kerana perhubungan dengan pihak pemberik kredit dengan mereka berasaskan sikap saling percaya mempercayai. Sekarang medan permainan kredit ini sudah jauh berubah dengan wang menjadi perrcaturan utama. Soalnya ialah wang tersebut akan diambil daripada siapa akhirnya?

Sebelum kita terokai lebih lanjut mari kita semak keupayaan kredit anda secara ringkas. Apakah sejarah kredit anda OK? Tahukah anda ramai yang tidak dapat menikmati kredit kerana salah langkah, terlalu banyak hutang akibat tipu daya orang. Oleh itu anggaplah kebolehan kredit anda senagai satu asset yang berharga. Biasanya kedudukan kredit anda boleh dianggap baik jika:

1.       Berupaya mendapat pinjaman kereta dengan tanda tangan sahaja?
2.       Berupaya mendapat kredit menggunakan tanda tangan sahaja?
3.       Berupaya mendapat pinjaman RM5,000 sehingga RM10,000 tanpa sebarang cagaran?

Kalau anda melakukannya bersyukurlah kerana ini menunjukkan keistimewaan dan jika tidak disalahgunakan boleh membawa kebaikan seperti berikut:

1.       Meningkatkan daya pembelian dan tahap kehidupan anda
2.       Mempunyai ruang bernafas sekiranya perlukan wang kecemasan
3.       Menguruskan supaya kos kredit / hutang tidak menjadi beban tambahan

Ingin saya tekankan bahawa penggunaan kredit yang bijaksana merupakan satu komponen yang paling penting dalam pengurusan kewangan. Bahkan saya berani mengatakan yang kemahiran ini lebih penting daripada kemahiran pelaburan atau kemahiran mencari wang. Faktanya ramai yang berpendapatan beribu-ribu ringgit tetapi berbelanja melebihi pendapatan atau terpaksa berhutang demi mengembangkan perniagaan. Dari segi harta seolah-olah banyak tetapi hutang di kelliling pinggang dan aliran tunai pula negetif. Kes mereka tidak ubah seperti mengalami pendarahan secara perlahan-lahan. Ini bukannya disebabkan oleh nasib tetapi kerana kurangnya pendidikan asas tentang pengurusan kredit.

Kemahiran pengurusan kredit yang perlu dipelajari ialah:

1.       Membandingkan kadar kredit yang berbeza-beza paada piawaian yang betul
2.       Menggunakan satu system pengurusan hutang
3.       Mengetahui perlindingan dan hak pengguna yang diberikan oleh undang-undang

Kebolehan “beli dulu bayara kemudian” ini merupakan satu kemudahan yang bagus dan hebat. Masalahnya ramai pengguna yang tidak tahu bagaimana menggunakan “kuasa” ini untuk menukarkan kredit daripada tuan punya kepada hamba. Mari kita sebut mentera semerah padi ini tiga kali – Kredit bukannya percuma – kredit bukannya percuma – kredit bukannya percuma.

Ya inilah perkara paling asas untuk memahami segala-galanya berkaitan masalah kredit. Kredit diberikan sebagai perkhidmatan dan oleh itu mesti MEMBAYAR kosnya. Seperti beli beras atau ikan. Kena bayar untuknya bukan – dan harganya sudahpun anda tahu. Masalahnya ialah bila kita berhutang, adakah anda tahu berpakah kosnya?

Berhutang pasti bukan percuma. Biarpun kita meminjam daripada kawan/ibu-bapa/sanak saudara kos dari kreadibiliti dan psikologi tetap ada. Berbalik kepada kos kewangan – ketahuilah bahawa jika bayaran penuh untuk satu barangan/perkhidmatan tidak dapat dilakukan, maka kesannya ialah bunga (interest) akan dikenakan kepada baki yang belum dijelaskan. Dalam system kewangan Islam tiada bunga dikenakan – namun kosnya masih ada Cuma cara kiraannya berbeza dan unsur riba pula telah dihapuskan.

Kalau kita lihat dari segi matematik tanpa mengira keadaan unsur riba atau tidak – dengan peredaran masa kos bunga yang terkumpul boleh menyamai jumlah pinjaman asal. Contohnya katakana harga satu barang ialah RMX dan setelah satu jangkamasa N tahun anda mengira balik jumlah bayaran yang telah dilakukan (RMY). Jangan terkejut jika anda mendapati RMY boleh bersamaan 2 kali RMX. Satu contoh yang baik ialah pinjaman barangan yang dipanggil rumah atau tanah.

Baiklah kita telah pun melihat kredit bukannya percuma. Ada lagi yang kredit bukannya seperti yang disangka. Kredit bukannya……



1.       Pendapatan Tambahan atau Tunai Lebih – menggunakan kredit samalah seperti membelanjakan gaji bulan depan dalam bulan ini. Pelik bukan! Hasilnya tanpa disedari gaji anda yang anda terima setiap bulan selalu tidak cukup untuk membayar perbelanjaan bulanan yang tetap. Bagi mereka yang tersenyum bila membaca ayat lepas cepat-cepatlah uruskan hutang anada senyuman bertukar kepada keluhan.
2.       Satu penyelesaian untuk membeli sesuatu yang sebenarnya anda tak mampu – sebenarnya kos kredit yang berkenaan akan menyebabkan harga barangan menjadi lebih tinggi daripada apa yang dipaparkan pada labelnya. Walaupun anda berjaya memiliki barangan tersebut tetapi “living standard” anda sudah menurun. Ini seperti mempunyai banyak asset yang disimpan di rumah untuk tetamu puji tapi kaum keluarga kena makan nasi bubur segera setiap hari. Jangan tertipu sebegitu sekali. Segeralah uruskan huang anda.
3.       Tiada had atau terbuka sepanjang masa memperkenalkan istilah BAFIA – biasanya pihak bank memperkenalkan system BAFIA untuk menyemak rekod kredit pemohon. Kalau seseorang itu disenarai hitamkan dalam rekod BAFIA maka susahlah nak dapat kredit sah, kenalah cari MAFIA pula (ceti atau ahlong). Jadi bagi yang dah ada rekod kredit yang baik, pertahankannya selama mungkin.
4.       Suatu permainan seperti mana-mana permainan anda harus tahu undang-undangnya – kalau degil tak mahu ikut pasti tewas. Kalau kita mendatangani sebarang kontrak hutang ambil masa untuk baca mana yang sempat. Belek-beleklah dulu kalau tak faham pun belek sahaja. Kadang-kadang Tuhan boleh beri petunjuk di mana boleh tersembunyinya ayat-ayat yang tidak menyebelahi kita.
5.       Tanggungjawab peminjam – jangan salahkan peminjam korporat atau along kerana tidak jemu menggoda dan memujuk untuk mengambil hutang. Keputusan dan kuasa untuk menjadi mangsa seperti biasa terletak di tangan anda sebagai pengguna yang berakal.




Bahagian 2
Kredit bukannya baik atau buruk. Kebanyakan kita akan terus menggunakan kredit tetapi kalau salah guna pasti akan datang masalah. Sekiranya ada masalah jangan putus asa kerana anda bukannya “gila shopping” tetapi Cuma tak tahu mengurus kredit. Dengan mengamalkan petua-petua dalam blog ini anda pasti boleh membetulkan haluan anda kea rah sekuriti kewangan.

Mari kita gunakan Carta Kawalan Kredit dan “Hukum 20 Peratus” untuk menentukan sejauh mana anda mampu mengawal hutang dalam perbelanjaan keluarga anda.

Carta Kawalan Kredit
Di bawah ialah satu jadual dipanggil Carta Kawalan Kredit. Ia boleh digunakan untuk membantu pengurusan kredit anda. Cuba masukkan butiran kredit anda dalam jadual ini

Tujuan Pinjaman Kredit
Sumber Kredit
Baki Hutang
Bilangan Ansuran Bulanan yang Masih tinggal
Peratus Kadar Faedah
Ansuran Bulanan
Perbelanjaan biasa
Kad Kredit A
Kad Kredit B
Pinjaman 1
Pinjaman 2






Tatacara Pengiraan Hukum 20 Peratus
1.       Tentukan pendapatan bersih (selepas ditolak semua perbelanjaan termasuk bayaran hutang) bulanan anda.
2.       Darabkan dengan 20% - katakana jawapan X
3.       Tentukan jumlah bayaran bulanan semua hutang sekarang-katakan Y (Dari Carta Kawalan Kredit)
4.       Sekiranya Y melebihi X maka kibarkan bendera MERAH tanda “TIADA HUTANG BARU”
5.       Sekiranya X melebihi Y anda boleh menambah hutang dengan SYARAT adanya kebaikan pada masa depan

Contohnya katakan pendapatan bersih RM2,000. Setelah didarab dengan 20% kita dapat RM400. Bayaran hutang secara bulanan semuanya berjumlah RM800. RM800 melebihi RM400 jika ikutkan panduan ini tak bolehlah tambah hutang baru lagi. Dari segi praktikal memang sukar untuk mengamalkan petua ini – kerana untuk masa depan keluarga kadang-kadang terpaksa juga ambil hutang baru.

Kemudahan mengambil kredit memang ada dimana-mana sama seperti aktiviti cetak rompak VCD dan DVD. Jadi sebelum menambah hutang tak kiralah samada perlu atau tidak, lakukanlah penilaian di bawah:

1.       Apakah barangan/perkhidmatan yang ingin dimiliki itu benar-benar diperlukan?
2.       Sekiranya diperlukan apakah kedudukan kewangan yang benar-benar mengizinkan?
3.       Apakah lebih baik jika simpan duit dan bayar tunai?
4.       Apakah siasatan harga dan kualiti telah dilakukan – mungkin ada pihak yang boleh menawarkanharga yang lebih murah atau system belian yang lebih sesuai?
5.       Apakah butiran dan syarat kontrak kredit berkenaan?
6.       Apakah yang bakal berlaku jika bayaran ansuran gagal dilakukan?
7.       Bandingkan jumlah kos belian – kalau dibayar tunai berbanding dengan bayran harga barang dicampur bunganya? Yang mana lebih rendah terutamanya jika barangan atau perkhidmatan di bawah “sale”?

Kita menggunakan carta kewangan kredit secara lebih meluas dalam artikel seterusnya.




Bahagian 3
Carta Kawalan Kredit (sila rujuk bahagian 2) bertujuan memaksa anda untuk melihat secara kritikal dan ukuran-ukuran (istilah rasmi ialah “metrics”) seperti bilangan kad kredit yang aktif, kategori/tujuan kegunaannya, kadar faedah setiap pinjaman dan yuran-yuran yang dikenakan. Selain hutang kad kredit, berikut ialah senarai butiran hutang yang boleh diisikan:

1.       Pinjaman pendidikan
2.       Pinjaman perumahan
3.       Pinjaman perniagaan
4.       Pinjaman peribadi
5.       Pinjaman pembesaran dan mencantikkan rumah
6.       Overdraft
7.       Pinjaman insurans
8.       Cukai pendapatan tertunggak
9.       Lain-lain bayaran ansuran seperti kereta dan rumah

Semasa mengisi butiran ke dalam carta elok juga senaraikan mengikut kadar pinjamannya – iaitu yang tertinggi di atas dan yang terendah di bawah. Kemudian bandingkan secara kategori dan kadar faedah masing-masing. Pilih yang berada di atas senarai tandakan (*) untuk memberitahu supaya membayar lebih daripada ansuran bulanan biasa.

Seterusnya kita lihat pula dari segi baki pinjaman. Lebih baik lagi kalau masa pinjaman berkenaan (yang bakinya paling kurang) dekat nak sampai. Contohnya katakana ada pinjaman X kurang berbanding Y yang masing-masing tinggal 2 bayaran dan 5 bayaran lagi. Kalau baki pinjaman X kurang berbanding Y maka eloklah selesaikan terus pinjaman X. kemudian bayaran ansuran X yang lama boleh ditambahkan kepada bayaran pinjaman lain seperti pinjaman Y tadi.

Lihat kembali Carta Kawalan tadi tetapi kali ini di bahagian kadar faedah. Cuba pergi “shopping” bukan shopping barang tetapi shopping untuk pakej pinjaman yang sama kategori tetapi kadar faedahnya lebih rendah.. kadang-kadang anda boleh memohon untuk menukar pakej jika anda mempunyai rekod pelanggan yang baik dan setia dengan institusi kewangan anda. Satu teknik dengan memindahkan baki kad kredit anda dari Visa Bank A ke Master Card Bank B di mana kadar faedah bank B lebih kompetatif. Lagi bagus kalau minta bank B supaya tidak mengenakan yuran pemindahan atau yuran tahunan permulaan.

(contoh pemindahan sedemikian dari kad kredit dengan faedah 18 peratus kepada serendah 14 peratus (untuk jangka masa yang tertentu) boleh membawa keuntungan sehingga RM50 sebulan. Tetapi jangan lupa menyemak syarat yang akan dikenakan institusi kewangan berkenaan)

Satu lagi strategi ialah menggunakan asset terkini untuk membayar hutang yang kadar faedahnya tinggi. Contohnya katakana ada tunai tambahan yang disimpan dalam ASB (pulangan 7-8%) atau simpanan tetap (pulangan 4%). Lebih elok jika tunai tadi digunakan untuk membayar hutang kad kredit yang faedahnya negetif 18 peratus. Anda sudahpun berupaya mendapat untung sebanyak 10 peratus (18 – 8). Tetapi pastikan tunai tabung kecemasan / back-up sudah disediakan.

Satu langkah yang boleh diambil ialah “refinance” hutang yang kosnya rendah untuk membayar hutang yang kosnya tinggi. Contohnya kalau baki pinjaman perumahan tinggal RM60,000 (kadar 8 peratus) dan hutang kad kredit RM10,000 (kadar 18 peratus), anda boleh refinance rumah dengan kadar RM75,000, dan gunakan RM15,000 tadi untuk “menghentam” terus hutang kad kredit tadi. Bolehlah tidur aman sikit. Tapi jangan lupa guntingkan semua kad kredit kecuali 1 sahaja, jika tidak penyakit lama akan datang kembali.

Kedudukan rekod kredit kita tidak seratus peratus bersih kecualilah baru mula selepas tamat persekolahan atau selepas mendapat Ijazah pertama. Ada diantara kita yang bernasib lebih malang sehinggakan kedudukan kredit menjadi agak tercemar. Apakah masih ada peluang untuk membaiki kedudukan kredit atau nasi yang telah menjadi bubur? Jawapannya – ya memang ada. Sebelum meneruskan pembacaan ini sedikit ingatan – ada di antara ayat-ayat yang berbunyi over tetapi sengaja ditulis di sini khususnya buat mereka yang memang mempunyai situasi sedemikian.

Bagaimana membaiki kedudukan Sejarah Kredit?
Pertama sekali cuba dapatkan pekerjaan secara sambilan dan kemudian upgrade diri sendiri sehingga berjaya mempunyai bukti pendapatan yang mantap. Kalau memang sudah lama bekerja sediakan satu penerangan bertulis tetang situasi kredit anda menghuraikan dengan jelas kedudukan kredit (biar buruk sekali pun) dan langkah yang anda akan ambil untuk memperbaikinya. Ceritakan sekali jika masalah anda disebabkan oleh penipuan atau kecurian kad kredit.

Jika memiliki beberapa kad kredit sebelum ini cuba selesaikan mana-mana baki hutang kad kredit dan selepas itu simpan satu sahaja. Ini akan menunjukkan kepada pihak penilai kredit bahawa pengguna kredit berkenaan akan menggunakan kredit dengan lebih berhati-hati di masa akan datang.

Buka satu akaun simpanan baru dengan pihak bank yang sedia memberikan kemudahan kredit kerana anda menjadi pelanggan mereka. Ini tidak akan berlaku serta-merta tetapi setelah anda membuktikan kesetiaan anda dengan menggunakan produk-produk bank tersebut. Jangan buka akaun kosong sahaja tetapi pastikan ada simpanan sistematik contohnya setiap bulan. Disamping bayar bil-bil perbelanjaan pada masanya. Sekiranya ada simpanan yang mencukupi anda sudah boleh membuka akaun semasa (pilih jenis yang tidak memerlukan penjamin seperti maybank2u.com). belajar menulis cek dan pastikan tiada cek tending.

Kombinasi semua aktiviti ini akan menunjukkan kepada pihak penilai kredit yang memang mampu menguruskan kredit anda. Kenapa?

1.       Pertama anda ada kredit kad yang terkawal urusniaganya
2.       Kedua ada bukti wang masuk setiap bulan sedang bertambah jumlahnya
3.       Ketiga ada bukti penggunaan yang teliti, maksudnya tiada cek tending dan jumlah minimum dalam akaun sentiasa dikekalkan
4.       Kemampuan anda membayar semua bil pada masanya.

Bersabar sedikit apabila mengamalkan langkah-langkah di atas kerana ia boleh mengambil masa 1 sehingga 2 tahun sebelum boleh mendabik dada. Sedikit pengecualian: kalau seorang itu difailkan di bawah kemuflisan. Proses di atas akan mengambil masa yang lama sedikit bergantung kepada situasi dah karenah mahkamah. Mereka yang berada hampir-hampir dalam ketegori ini eloklah memulakan semua langkah di atas serta mempraktikkan kaedah-kaedah yang akan saya huraikan dalam bab-bab seterusnya.



Bahagian 4
Bagaimana seseorang itu tidak mampu membayar bil-bil setiap bulan? Ini adalah tanda-tanda yang serius yang orang berkenaan telah hilang kawalan terhadap pengurusan kewangan. Setelah menerima hakikat bahawa masalah terlah berlaku, putuskan bil mana yang wajib dibayar dan bagaimana membayarnya. Berpandukan Carta Kawalan Kredit anda boleh melakukan perbandingan dengan mudah berdasarkan kepada parameter yang diberikan seperti baki hutang, ansuran bulanan yang tinggal dan peratus kadar faedah. Kebanyakan dari kita akan membuat keputusan ikut gerak hati atau berdasarkan berapa besar bil tersebut. Sebab itulah Carta Kawalan Kredit direkabentuk supaya pemilihan yang sistematik boleh dilakukan tanpa bergantung kepada emosi semata-mata.

Tetapi mungkin langkah di atas masih GAGAL dilaksanakan – cara terakhir ialah berkomunikasi dengan pemiutang yang terlibat. usah bersembunyi atau cuba mengelak kerana bangkai gajah tidak boleh ditudung dengan nyiru. Tetapi cara komunikasi kenalah mengikut adat agar martabat anda tidak tergadai disamping pemiutang pun tidak merasa marah. Pertamanya buat panggilan kepada pemiutang berkenaan secara professional (jangan terlalu beremosi). Huraikan masalah anda dan langkah terperinci yang sedang anda ambil untuk menyelesaikannya. Kalau boleh sediakan skrip di atas sekeping kertas sebelum menelefon. Pastikan penulisan skrip tersebut memihak kepada pemiutang yakni menggambarkan bagaimana anda mampu menyelesaikan masalah mereka bukannya masalah anda. Semasa menelefon sediakan sekeping kertas dan pen kerna dari segi praktik satu sessi “perbincangan” akan berlaku.

Setelah selesai perbincangan telefon tadi ucapkan tahniah kepada diri anda kerana telah mengatasi ketakutan dalaman. Tapi belum habis lagi – berdasarkan nota perbincangan tuliskan satu surat meringkaskan intipati perbincangan tersebut dan hantarkan kepada Pos Berdatar. Ini penting kerana 2 sebab:
1.       Meyakinkan pemiutang bahawa anda benar-benar serius dan tidak akan melarikan diri.
2.       Sebagai bukti untuk sebarang tindakan undang-undang kelak.

Seterusnya masri kita lihat apa yang boleh kita beritahu kepada pemiutang. Ingat bahawa kita sedang berusaha untuk memujuk pemiutang kita untuk bekerja sama bagi menghasilkan satu situasi “win-win”.

Idea Pertama
Membayar hutang-hutang yang paling penting untuk kesejahteraan keluarga contohnya sewa/ansuran rumah, barang runcit, api air dan telefon. Kalau boleh gunakan kereta sangat-sangat maka paksalah dibayar untuk mengelakkan tarik balik. Mungkin juga ada hutang-hutang yang telah ditolak siap-siap dari gaji hasil system penggajian majikan. Kalau bil-bil ini boleh ditangguhkan baguslah tetapi kalau tak dapat jelaska sahaja dalam surat anda.

Idea Kedua
Bandingkan kadar faedah tahunan semua hutang dan bayar yang kadarnya paling tinggi. Sebagai contoh kalau ada 2 pinjaman yang kadar faedah masing-masing ialah 6 peratus setahun dan 18 peratus setahun cuba bayarkanyag 18 peratus setahun dahulu.

Idea Ketiga
Mengamalkan strategi “debt consolidation” iaitu menggabungkan semua hutang di mana mungkin dan merombak kembali cara bayaran. Berikut konsep mudah (ingat dalam kes sebenar pengiraan yang lebih teliti diperlukan). Kuncinya ialah menghasilkan satu pinjaman baru daripada bank, koperasi atau peribadi dimana jumlah ansurannya lebih kecil daripada gabungan semua ansuran anda sekarang. Ini dapat dilakukan kerana jangkamasa pembayaran untuk pinjaman baru “ditarik” supaya lebih lama. Namun begitu kaedah ini mungkin akan menghasilkan jumlah pembayaran faedah yang lebih tinggi berdasarkan jangka masa pinjaman baru dan janganlah hasilkan hutang kad kredit baru. Maksud saya boleh guna kad kredit tetapi pastikan bayaran penuh dilakukan selepas 20 hari – jangan Cuma bayar minimum sahaja.

Satu perkara lagi yang perlu difikirkan ialah apakah asset yang anda akan gunakan sebagai sandaran kepada pinjaman baru tersebut. Pada kebiasaannya mereka yang mempunyai asset seperti rumah/hartanah masih di bawah skim pinjaman, rundingan untuk “refinance” boleh dilakukan. Dengan strategi “refinance” ini wang tunai boleh dihasilkan untuk membayar pemiutang.

Idea Keempat
Kaedah prorate – bayaran ansuran hutang prorate seperti berikut. Katakan pendapatan ialah RM1,000 sebulan – maka secara kasar (dengan menggunakan kadar selamat 20 peratus) jumlah wang boleh digunakan untuk mambayar hutang ialah RM200. Tetapi jika bayaran hutang sebenar adalah RM250 prorata seperti berikut – ambil RM200 (nilai yang mampu) bahagi kepada RM250 (ansuran sebenar). Jawapan ialah 80%. Darabkan peratusan ini dengan bayaran hutang contohnya kalau hutang A ialah RM100 bayarkan sebanyak RM80 (80 peratus x RM200) dulu. Begitu juga kalau hutang B ialah RM120 proratakan (80 peratus x 120 = RM96) dan bayar pemiutang berkenaan RM96.

Idea Kelima
Mendapatkan khidmat perancang kewangan untuk menjadi wakil bagi pihak anda dengan pemiutang. Ini boleh menjadikan taraf permohonan/rayuan anda menjadi “branded” dan pasti diberi perhatian oleh pihak berkenaan.

Dalam bab seterusnya saya akan berikan contoh surat-surat yang boleh digunakan untuk berhubung secara baik dengan pemiutang-pemiutang anda.



Bahagian Lima
Setelah mengetahui ubat-ubat yang boleh digunakan untuk mengatasi masalah kredit mari kita lihat jenis-jenis hutang yang sering digunakan (dan di salahgunakan) oleh masyarakat kita.

Kebaikan Kredit
1.       Membayar barangan dan perkhidmatan
2.       Mengambil kesempatan di atas diskaun penjualan/pembelian secara pukal
3.       Mengatasi masalah kewangan bersifat sementara
4.       Berupaya “mencuba” barangan / perkhidmatan tanpa membayar tunai
5.       Menaikkan taraf kehidupan tanpa menunggu lama untuk membayar secara tunai
6.       Sebagai satu teknik untuk menggabungkan hutang-hutang kecil kepada satu hutang sahaja
7.       Satu kaedah untuk merangsang ekonomi Negara
8.       Melindungi sesuatu pembelian terhadap kemungkinan penipuan

Keburukan Kredit (Kemudahan Hutang)
1.       Menghapuskan perbandingan harga- secara tidak langsung menumpulkan keseronokan tawar menawar
2.       Kadang-kadang kontrak dan syarat kredit sukar difahami
3.       Ramai pengguna tidak menyedari nialai faedah/bunga yang sebenarnya dikenakan beserta dengan yuran-yuran yang dikenakan.
4.       Ramai pengguna tidak mahu membandingkan kredit tawar-menawar dengan pemberi kredit
5.       Kadang-kadang barang dan perkhidmatan mustahak yang dibeli terpaksa ditarik balik kerana gagal membayar ansuran
6.       Menggalakkan pembelian yang mengikut nafsu
7.       Kena bayar 2 kali – untuk barangan dan kos berhutang (bunga)
8.       Pendapatan akan datang terpaksa dikorbankan dan ini akan menjejaskan perancangan untuk perbelanjaan seharian
9.       Mudah untuk berbelanja melebihi pendapatan
10.   Kadang-kadang barangan/perkhidmatan akan dibeli – yang pasti tidak terbeli kalau guna tunai
11.   Barangan yang dibeli mungkin tidak bertahan atau tidak digunakan untuk membayar keseluruhan hutang tersebut.

Sekarang kita kaji jenis-jenis hutang. Dengan memahami setiap satunya kita boleh mengeksploitasi kegunaannya disamping mengelak daripada membayar yuran-yuran yang tidak diperlukan.

Terdapat 4 Jenis Hutang
1.       Kredit perkhidmatan
2.       Kredit pinjaman
3.       Kredit ansuran
4.       Kredit kad

Kredit Perkhidmatan
Ia adalah kemudhan dalam bentuk bayaran bulanan untuk utility seperti telefon, elektrik dan air. Seringkali bayaran deposit diperlukan dan jika lambat membayar caj akan dikenakan.

Kredit Pinjaman
Ini merupakan satu kemudahan yang diberikan oleh gedung/kedai dalam bentuk skim pinjaman mudah. Peminjam membawa pulang baranganuntuk digunakan ke rumah dengan janji membayar balik. Contohnya seperti kereta, barangan elektrik dan perabut. Seperti Court Mammoth hanya perlu menandatangani kontrak, buat deposit kecil dan berikrar untuk membayar baki belian tadi dalam jangkamasa tertentu. Yuran dan faedah kesemuanya dimasukkan dalam pengiraan ansuran tadi. Cagarannya adalah barangan yang dibeli – sebab itu kalau tak bayar kena tarik balik.

Kad Kredit
Ini yang paling popular, sanagt berguna tetapi boleh menjadi “public enemy number one”. Kebaikannya ialah berperanan seperti pinjaman tanpa faedah (interest free loan) di samping dapat menerapkan ketiga-tiga jenis kredit di atas. Ia juga menjadi along elektronik di mana wang tunai boleh dihulurkan dari mesin ATM walaupun takda wang dalam akaun. Keburukannya banyak kalau disalahgunakan atau ketiadaan system pertahanan yang pengguna patut sediakan.

Jenis Kad Kredit
Kad seperti American Express dan Carte Blanche. Ia digunakan terutamanya untuk perjalanan, perbelanjaan dan hiburan. Jenis ini akan mengenakan yuran tahunan dan semua hutang mesti dibayar penuh disetiap hujung bulan. Jadi kadar faedah tidak dikenakan. Sesuai untuk mereka yang kaki belanja tapi berdisplin membayar sepenuhnya dan mahukan prestij.

Kad yang ditawarkan seperti Visa dan Mastercard. Biasanya mengenakan yuran tahunan dan kadar faedah terhadap tunggakan hutang. Kadar faedah ini amat tinggi (sekitar 18 peratus setahun). Sandaran tidak diperlukan seperti pinjaman perumahan kerana bank menganggap janji anda sebagai ikatan dan juga kerana kebarangkalian seseorang pengguna untuk terperangkap dalam pasir jerlus yang dipasang agak tinggi. “Pasir Jerlus” ini dikenali sebagai konsep “revolving credit” atau konsep pusingan kredit.

Pusinga kredit inilah yang akan memerangkap pengguna yang tidak sedar supaya membayar faedah 18% sebagai hasil kepada bank tadi. Seberapa banyak yang dibayar hutang seolah-olah tak habis-habis atau menyusut dengan begitu perlahan sekali. Sebab itulah iklan-iklan giat ditembak kepada pengguna untuk memohon kad kredit secepat mungkin dan kaedah pemprosesan pun cepat.

Pusingan kredit maksudnya – pengguna dibenarkan berbelanja sesuka hati tetapi dihadkan oleh satu limit katakan RM3,000 (untuk mereka yang mempunyai pendapatan tinggihad limit ini boleh “dibuka” sehingga RM50,000). Kemudian kalau tak mampu bayar penuh boleh bayar pada peratusan tertentu daripada jumlah hutang yang tertunggak. Ini dipanggil sebagai jumlah minimum pembayaran yang diwajibkan. Akaun tidak akan ditutup atau tindakan undang-undang tidak akan diambil jikalau jumlah minima ini dilangsaikan setiap bulan. Disinilah letaknya racun yang akan menyerap perlahan-lahan. Pengguna akan dikenakan 2 jenis faedah – satu untuk baki belum dibayar dan satu lagi bunga di atas bunga bulan lepas.

Sekiranya pengguna tidak terperangkap dalam “revolving credit” ini dan membayar senuh setiap kali samapai masanya maka kad kredit boleh menjadi satu akaun kewangan yang berguna contohnya:

1.       Sebagai langkah terakhir untuk mendapatkan wang tunai segera
2.       Membayar doctor yang memerlukan bayaran segera
3.       Sebagai bukti pengenalan untuk untuk menunaikan cek
4.       Membayar perkhidmatan kecemasan tatkala diluar negeri
5.       Menyewa kereta
6.       Menjamin bilik hotel
7.       Sebagai satu kaedah menggunakan duit bank selama 20 hari secara percuma

Kalau tidak faham contoh 7 diatas, berikut peneranganya. Katakana anda tiada wang sekarang dan sedang tunggu duit gaji hujung bulan, anda perlu membeli satu barangan konputer yang ditawarkan pada diskaun 60% tetapi kena beli sekarang kerana ada 3 item lagi sebelum kehabisan stok. Barangan ini pula ada jaminan pulangan kembali kalau tidak puas hati. Kalau ada kad kredit anda boleh beli dahulu dan bayar selepas 20 hari tarikh penyata dikeluarkan (bukan tarikh belian). Dalam tempoh ini tiada bunga dikenakan. Kalau anda tidak berpuas hati dengan barangan tersebut dan pulangkan balik anda tidak akan dicaj kerana pihak penjual akan membuat urusan dengan syarikat kad kredit untuk membatalkan traksasi tersebut.

Tindakan Susulan:
Kebebasan kewangan yang sebenar bukan bergantung kepada berapa banyak manawang kita miliki. Sebaliknya ia berlaku apabila kita mempunyai kuasa untuk mengatasi kebimbangan atau masalah akibat kekurangan wang. Sila kenal pasti dahulu apakah penyakit kewangan anda. Kemudian dengan bekalan maklumat setakat ini mulalah mengorak langkah sendiri atau lebih baik lagi gunakan bantuan penasihat professional. Baca semula blog ini untuk mencari jalan bagaimana untuk mempraktikkan petua atau rahsia yang terkandung di dalamnya.

Rujukan: Majalah Mingguan Wanita

96 comments:

  1. Adakah anda seorang ahli perniagaan atau perempuan? Jika dalam apa-apa masalah kewangan atau memerlukan wang untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Jika anda membayar bil-bil atau hutang untuk menyelesaikan, atau adakah saya memerlukan pinjaman untuk memulakan perniagaan yang bagus? Adakah anda mempunyai skor kredit yang rendah dan ia adalah bank-bank tempatan keras / modal mencari untuk mendapatkan gadai janji daripada institusi kewangan yang lain? Adakah anda memerlukan pinjaman atau pembiayaan untuk apa-apa sebab, jika anda suka,

    * Pinjaman Kenderaan
    * Pinjaman Harta Tanah
    * Pinjaman Perniagaan
    * Lain-lain Pinjaman
    * Kredit
    * MasterCard

    Sila hubungi kami melalui e-mel: Saya Theresaloancompany@gmail.com
    Nota: Pinjaman memberi kadar faedah tahunan hanya 2%. Harapan anda akan diberi kredit dalam mana-mana negara di dunia harus kediaman.

    Apa-apa keperluan pelanggan, kami perlu memberikan maklumat berikut untuk membuka fail pemprosesan pinjaman.

    1. NAMA PENUH: ...............................
    2. ALAMAT: .............................. .. ...
    3. KERJA: .....................
    4. NEGERI: ........................
    5. SYARAT: ........................ ..
    6. Bandar: ...........................
    7. SEKS: ............................
    8. Umur ........................... ..
    9. NOMBOR TELEFON BIMBIT: ............ ..
    10. BILANGAN KREDIT DIPERLUKAN: ..........
    Pendapatan 11.Monthly ..................
    12.DURATIO daripada: ..................... ..
    13. PINJAMAN TUJUAN ...............

    Terima kasih atas kerjasama anda
    SYARIKAT PINJAMAN Theresa
    ALAMAT EMAIL: Saya Theresaloancompany@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. ,,.,KISAH NYATA ,
      Aslamu alaikum wr wb..Allahu Akbar, Allahu akbar, Allahu akbar
      Bismillahirrahamaninrahim,,senang sekali saya bisa menulis dan berbagi kepada teman2 melalui room ini, sebelumnya dulu saya adalah seorang pengusaha dibidang property rumah tangga dan mencapai kesuksesan yang luar biasa, mobil rumah dan fasilitas lain sudah saya miliki, namun namanya cobaan saya sangat percaya kepada semua orang, hingga suaatu saat saya ditipu dengan teman saya sendiri dan membawa semua yng saya punya, akhirnya saya menaggung utang ke pelanggan saya totalnya 470 juta dan di bank totalnya 800 juta , saya stress dan hamper bunuh diri anak saya 2 orng masih sekolah di smp dan sma, istri saya pergi entah kemana dan meninggalkan saya dan anakanaknya ditengah tagihan utang yg menumpuk, demi makan sehari hari saya terpaksa jual nasi bungkus keliling dan kue, ditengah himpitan ekonomi seperti ini saya bertemu dengan seorang teman dan bercerita kepadanya, Alhamdulilah beliau memberikan saran kepada saya, dulu katanya dia juga seperti saya stelah bergabung dengan KI JAMBRONG hidupnya kembali sukses, awalnya saya ragu dan tidak percaya tapi selama satu minggu saya berpikir dan melihat langsung hasilnya, saya akhirnya bergabung dan menghubungi KI jambrong di No 0853-1712-1219. Semua petunjuk AKI saya ikuti dan hanya 3 hari Astagfirullahallazim, Alhamdulilah Demi AllAH dan anak saya, akhirnya 5M yang saya minta benar benar ada di tangan saya, semua utang saya lunas dan sisanya buat modal usaha, kini saya kembali sukses terimaksih KI JAMBRONG saya tidak akan melupakan jasa AKI. JIKA TEMAN TEMAN BERMINAT, YAKIN DAN PERCAYA INSYA ALLAH, SAYA SUDAH BUKTIKAN DEMI ALLAH SILAHKAN HUB AKI JAMBRONG DI 0853-1712-1219. (TANPA TUMBAL/AMAN).

      ANDA JUGA BISA BERKONSULTASI MASALAH LAIN SEPERTI : TOGEL,PELARIS,SANTET,TUYUL,PERCINTAAN/ASMARA ATAU MASALAH GAIB LAINNYA.
      INI TIDAK AKAN BERHASIL TANPA ADA KEPERCAYAAN DAN KEYAKINAN DALAM DIRI ANDA SENDIRI

      Catatan: satu kata sudah cukup untuk orang bijak dan terima kasih banyak atas bacaan kesaksian dan kabar baik saya
      Tuhan memberkati kalian semua!

      Delete
    2. Saya telah berpikir bahwa semua perusahaan pinjaman online curang sampai saya bertemu dengan perusahaan pinjaman Suzan yang meminjamkan uang tanpa membayar lebih dulu.

      Nama saya Amisha, saya ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan orang-orang yang mencari pinjaman internet di Asia dan di seluruh dunia untuk berhati-hati, karena mereka menipu dan meminjamkan pinjaman palsu di internet.

      Saya ingin membagikan kesaksian saya tentang bagaimana seorang teman membawa saya ke pemberi pinjaman asli, setelah itu saya scammed oleh beberapa kreditor di internet. Saya hampir kehilangan harapan sampai saya bertemu kreditur terpercaya ini bernama perusahaan Suzan investment. Perusahaan suzan meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar 600 juta rupiah (Rp600.000.000) dalam waktu kurang dari 48 jam tanpa tekanan.

      Saya sangat terkejut dan senang menerima pinjaman saya. Saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi mereka melalui email: (Suzaninvestment@gmail.com) Anda tidak akan kecewa mendapatkan pinjaman jika memenuhi persyaratan.

      Anda juga bisa menghubungi saya: (Ammisha1213@gmail.com) jika Anda memerlukan bantuan atau informasi lebih lanjut

      Delete
  2. Adakah anda seorang ahli perniagaan atau perempuan? Jika dalam apa-apa masalah kewangan atau memerlukan wang untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Jika anda membayar bil-bil atau hutang untuk menyelesaikan, atau adakah saya memerlukan pinjaman untuk memulakan perniagaan yang bagus? Adakah anda mempunyai skor kredit yang rendah dan ia adalah bank-bank tempatan keras / modal mencari untuk mendapatkan gadai janji daripada institusi kewangan yang lain? Adakah anda memerlukan pinjaman atau pembiayaan untuk apa-apa sebab, jika anda suka,

    * Pinjaman Kenderaan
    * Pinjaman Harta Tanah
    * Pinjaman Perniagaan
    * Lain-lain Pinjaman
    * Kredit
    * MasterCard

    Sila hubungi kami melalui e-mel: Saya Theresaloancompany@gmail.com
    Nota: Pinjaman memberi kadar faedah tahunan hanya 2%. Harapan anda akan diberi kredit dalam mana-mana negara di dunia harus kediaman.

    Apa-apa keperluan pelanggan, kami perlu memberikan maklumat berikut untuk membuka fail pemprosesan pinjaman.

    1. NAMA PENUH: ...............................
    2. ALAMAT: .............................. .. ...
    3. KERJA: .....................
    4. NEGERI: ........................
    5. SYARAT: ........................ ..
    6. Bandar: ...........................
    7. SEKS: ............................
    8. Umur ........................... ..
    9. NOMBOR TELEFON BIMBIT: ............ ..
    10. BILANGAN KREDIT DIPERLUKAN: ..........
    Pendapatan 11.Monthly ..................
    12.DURATIO daripada: ..................... ..
    13. PINJAMAN TUJUAN ...............

    Terima kasih atas kerjasama anda
    SYARIKAT PINJAMAN Theresa
    ALAMAT EMAIL: Saya Theresaloancompany@gmail.com

    ReplyDelete
  3. Adakah anda berfikir untuk mendapatkan bantuan kewangan, Adakah anda serius memerlukan pinjaman segera, Adakah anda berfikir untuk memulakan perniagaan anda sendiri, anda berada dalam hutang, ini adalah peluang anda untuk mencapai keinginan anda kerana kami menyediakan pinjaman peribadi, pinjaman perniagaan, dan korporat pinjaman, dan semua jenis pinjaman pada kadar faedah sebanyak 2%, kami menjamin semua pelanggan berharga kami bahawa mereka akan mendapat semua pinjaman masing-masing dan menjadi tahun baru dengan senyuman di wajah mereka.
    Untuk maklumat lanjut, sila hubungi kami sekarang melalui e-mel {} gloryloanfirm@gmail.com

    Maklumat peminjam:

    Nama Penuh: _______________
    Negara: __________________
    Seks: ______________________
    Umur: ______________________
    Jumlah Pinjaman Diperlukan: _______
    Tempoh pinjaman: ____________
    Tujuan pinjaman: _____________
    Nombor Telefon Bimbit: ________

    Puan Glory

    ReplyDelete


  4. Adakah anda bosan dengan kecewa, lookig tolong, anda sedang mencari untuk pinjaman sebenar? Nama saya orang Yunani Spencer. gadai janji, pinjaman rumah, pinjaman kereta, pinjaman Hotel, tawaran komersial General Mr Daniel Blake, seseorang itu perlu mengemas kini semua keadaan kewangan dalam dunia / syarikat untuk membantu mereka yang berdaftar pinjaman wang pinjaman peribadi, pinjaman, pinjaman pembinaan, kredit faedah yang rendah kadar modal dan lain-lain 2%, pinjaman perniagaan dan pinjaman perniagaan kredit buruk, memulakan. Kami membiayai projek di tangan dan syarikat / pasangan anda dan saya juga ingin menawarkan pinjaman peribadi kepada pelanggan mereka. hubungi kami melalui e-mel untuk maklumat lanjut: hellenspencerloanfirm@gmail.com

    ReplyDelete
  5. Hello, Saya Puan Sandra Ovia, wang pemberi pinjaman swasta, adakah anda dalam hutang? Anda memerlukan rangsangan kewangan? kami juga menyediakan pinjaman akhir tahun, pinjaman untuk christmas pakej, tahun baru, seorang sehingga bil anda, mengembangkan perniagaan anda dan juga untuk pengubahsuaian rumah anda. Saya memberi pinjaman kepada syarikat-syarikat tempatan, antarabangsa dan juga pada kadar faedah yang sangat rendah sebanyak 2%. Anda boleh menghubungi kami melalui E-mel: (sandraovialoanfirm@gmail.com)
    Anda dipersilakan untuk syarikat pinjaman kami dan kami akan memberikan anda perkhidmatan yang terbaik kami.

    ReplyDelete
  6. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Terma pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi sah dan syarikat amanah berlesen yang dibenarkan
    bahawa bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk maklumat dan pinjaman lebih permohonan membentuk perniagaan bersama, melalui

    e-mel: cashfirmarena@gmail.com

    SIR EVA DEMETER
    Ketua Pengarah
    CASHFIRM

    ReplyDelete
  7. Clara Pinjaman kembali dan Sarat dengan ini bebas tekanan pinjaman tawaran untuk Komuniti Asia kami. Kami menawarkan pinjaman tidak bercagar sekurang-kurangnya faedah 2% ke atas apa-apa amaun dengan maksimum 30 tahun.
    Kami adalah salah satu pinjaman dan P2P rangkaian dalam talian yang terkemuka di Asia, dengan pejabat kami yang terletak di phillippine. Kami tidak menyediakan apa-apa jenis pinjaman (mis: Mortage, pinjaman kereta, pinjaman pelajar, pinjaman perniagaan) yang diperlukan oleh syarikat individu atau setakat ini ia adalah selaras dengan kaedah-kaedah dan peraturan-peraturan lembaga kami.
    Dengan sistem pinjaman tanpa jaminan kami, kami gembira telah menyentuh livies semasa kursus kami kewujudan dan semasa Turki Ramadan lawatan baru-baru kami.

    Hubungi kami sekarang:
    E-mel: Claraloan@financier.com
    Telefon: +15104174282

    ReplyDelete
  8. Hai semua

    Kami berlesen peminjam wang, kami menawarkan pinjaman cepat dan pantas
    kelulusan pada kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Kami menyediakan penyelesaian pinjaman undang-undang
    kepada individu & pemilik perniagaan yang memerlukan TUNAI. kami
    memahami tekanan emosi dan mental harus berurusan dengan
    masalah kewangan ketika menghadapi kehidupan seharian. Dengan fleksibel
    pelbagai perkhidmatan pinjaman, kami komited dalam membantu anda dengan pinjaman
    pembayaran balik pada tahap terbaik anda yang selesa. Jangan teragak-agak untuk menghubungi kami, kami
    pelanggan memuaskan adalah keutamaan kami. Kerana kami menghargai semua kami
    pelanggan, kami mendengar untuk memenuhi keperluan anda dengan menyediakan anda kewangan kita
    bantuan. Untuk maklumat lanjut, hubungi kami melalui e-mel: uniquefinanceloanfirms@gmail.com



    Kami memberikan pelbagai jenis pinjaman seperti:

    *Pembaikan rumah
    * Pinjaman Inventor
    * Pinjaman Kereta
    * Pinjaman Penyatuan Hutang
    * Barisan Kredit
    * Pinjaman Perniagaan
    * Pinjaman Peribadi
    * Pinjaman Antarabangsa.

    Sila tulis kembali jika berminat untuk maklumat lanjut melalui hubungan kami di bawah

    EMAIL: uniquefinanceloanfirms@gmail.com

    Anggaplah !!!

    ReplyDelete
  9. XMAS PINJAMAN POST


    Seperti yang kita pendekatan musim Krismas kita (SUNLIGHT PINJAMAN TERHAD) ingin datang untuk membantu kewangan pencari pinjaman untuk penyediaan, pinjaman perniagaan, Adakah anda mencari pinjaman untuk membayar hutang anda, membayar bil, membeli kereta atau Mortgage jika ya kembali dengan permohonan pendek.

    Nama:
    negara:
    Jumlah Pinjaman:
    jangka masa:
    Nombor telefon:

    Emel kami sekarang melalui (sunlightloans14@gmail.com)

    Berharap untuk mendengar daripada anda tidak lama lagi.
    Happy Xmas Terlebih dahulu
    Regards
    Mr.Frank.
    Ketua Pengiklan
    SUNLIGHT PINJAMAN LTD.

    ReplyDelete
  10. Hai semua
      Adakah anda mempunyai masalah dengan status financiall anda? anda ingin memiliki sebuah syarikat? adakah anda dalam hutang atau anda memerlukan pinjaman untuk memulakan perniagaan tahun baru ini? com untuk Usas kami tawarkan seperti besar jumlah t kita CEO Alyasaa Daburah Peminjam sedang memberi pinjaman kepada semua pelanggan kami jadi jika anda berminat untuk mendapatkan pinjaman dari kami sila hubungi kami di alyasaadaburahlenders@gmail.com

    ReplyDelete
  11. Adakah anda Memerlukan pinjaman kredit kewangan segera?
    * Pemindahan yang sangat cepat dan segera ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Pembayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Terma pinjaman fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lamakah masa untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi syarikat yang sah dan berlesen ini, yang diberi kuasa
    untuk memberikan bantuan kewangan kepada semua orang
    Untuk maklumat lanjut dan borang permohonan pinjaman

    e-mel: cashfirmarena@gmail.com


    Selamat sejahtera
    Sir Joel Williams
    SYARIKAT PINJAMAN TUNAI TUNAI
    Ketua Pegawai Eksekutif
    Tel: +601111850392
    E-mel: cashfirmarena@gmail.com
    Webisite: cashfirmarena.wordpress.com

    ReplyDelete
  12. Adakah anda Memerlukan pinjaman kredit kewangan segera?
    * Pemindahan yang sangat cepat dan segera ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Pembayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Terma pinjaman fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lamakah masa untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi syarikat yang sah dan berlesen ini, yang diberi kuasa
    untuk memberikan bantuan kewangan kepada semua orang
    Untuk maklumat lanjut dan borang permohonan pinjaman

    e-mel: cashfirmarena@gmail.com


    Selamat sejahtera
    Sir Joel Williams
    SYARIKAT PINJAMAN TUNAI TUNAI
    Ketua Pegawai Eksekutif
    Tel: +601111850392
    E-mel: cashfirmarena@gmail.com
    Webisite: cashfirmarena.wordpress.com

    ReplyDelete
  13. Adakah anda Memerlukan pinjaman kredit kewangan segera?
    * Pemindahan yang sangat cepat dan segera ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Pembayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Terma pinjaman fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lamakah masa untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi syarikat yang sah dan berlesen ini, yang diberi kuasa
    untuk memberikan bantuan kewangan kepada semua orang
    Untuk maklumat lanjut dan borang permohonan pinjaman

    e-mel: cashfirmarena@gmail.com


    Selamat sejahtera
    Sir Joel Williams
    SYARIKAT PINJAMAN TUNAI TUNAI
    Ketua Pegawai Eksekutif
    Tel: +601111850392
    E-mel: cashfirmarena@gmail.com
    Webisite: cashfirmarena.wordpress.com

    ReplyDelete
  14. 亲爱的黄玫

    您的询问已被查看,我们发现您已经开始转拨资金1,110,000美元给您的华南银行汐BANK

    您必须为IMF CODE支付40万TWD,然后才能向您的银行帐户发起进一步的转移。
    国际货币基金组织代码是指您必须支付的国际货币代码,才能在您的预支银行完成此转账,因为这是银行的保护措施,以确保转账。

    国际货币基金组织转帐付款非常重要,您必须尽快向我们提供
    请立即联系,以便我们可以给您付款程序,以支付此400,000TWD的国际货币基金组织代码,以便在您的银行帐户上完成此转帐

    如果您有任何困难,可以使用以下号码在Whatsapp上致电美国。

    ReplyDelete
  15. Halo semua,
    Nama saya Alya Ryo dari Jakarta di Indonesia, saya menjadi mangsa penipuan di tangan peminjam palsu, saya memohon pinjaman sekitar 300 juta dari seorang wanita di negara-negara bersatu dan saya kehilangan sekitar 20 juta tanpa mendapat pinjaman , mereka bertanya lagi dan sekali lagi untuk kos, dan saya dibayar tetapi masih saya tidak mendapat pinjaman, mereka merujuk saya kira-kira 2 kali kepada dua wanita yang berbeza di ibu negara Sepanyol, saya harap saya akan bertemu orang yang betul, tetapi saya tidak dan saya kehilangan perniagaan saya dalam proses itu.
    Nasib baik bagi saya, seorang kawan yang baru saja memohon pinjaman, dan mendapat pinjaman tanpa apa-apa tekanan, memperkenalkan saya kepada Ketua Pegawai Eksekutif PINJAMAN JAMINAN, Puan Ivana Luka dan saya memohon 500 juta, saya fikir ia adalah penipuan seperti biasa, tetapi saya mendapat pinjaman saya kurang dari 24 jam, 2% tanpa cagaran. Saya sangat gembira kerana perniagaan saya pulih semula
    jadi saya nasihat sesiapa yang memerlukan pinjaman untuk dihubungi
    Puan Ivana Luka melalui e-mel: ivanaluka04@gmail.com

    Anda masih boleh menghubungi saya jika anda mempunyai keraguan atau memerlukan maklumat lanjut melalui e-mel: alyaryo10@gmail.com

    ReplyDelete
  16. Adakah anda Memerlukan pinjaman kredit kewangan segera?
    * Pemindahan yang sangat cepat dan segera ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Pembayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Terma pinjaman fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lamakah masa untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi syarikat yang sah dan berlesen ini, yang diberi kuasa
    untuk memberikan bantuan kewangan kepada semua orang
    Untuk maklumat lanjut dan borang permohonan pinjaman

    e-mel: cashfirmarena@gmail.com


    Selamat sejahtera
    Sir Joel Williams
    SYARIKAT PINJAMAN TUNAI TUNAI
    Ketua Pegawai Eksekutif
    Tel: +601111850392
    E-mel: cashfirmarena@gmail.com
    Webisite: cashfirmarena.wordpress.com

    ReplyDelete
  17. Adakah anda Memerlukan pinjaman kredit kewangan segera?
    * Pemindahan yang sangat cepat dan segera ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Pembayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Terma pinjaman fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lamakah masa untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi syarikat yang sah dan berlesen ini, yang diberi kuasa
    untuk memberikan bantuan kewangan kepada semua orang
    Untuk maklumat lanjut dan borang permohonan pinjaman

    e-mel: cashfirmarena@gmail.com


    Selamat sejahtera
    Sir Joel Williams
    SYARIKAT PINJAMAN TUNAI TUNAI
    Ketua Pegawai Eksekutif
    Tel: +601111850392
    E-mel: cashfirmarena@gmail.com
    Webisite: cashfirmarena.wordpress.com

    ReplyDelete
  18. Adakah anda Memerlukan pinjaman kredit kewangan segera?
    * Pemindahan yang sangat cepat dan segera ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Pembayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Terma pinjaman fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lamakah masa untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi syarikat yang sah dan berlesen ini, yang diberi kuasa
    untuk memberikan bantuan kewangan kepada semua orang
    Untuk maklumat lanjut dan borang permohonan pinjaman

    e-mel: cashfirmarena@gmail.com


    Selamat sejahtera
    Sir Joel Williams
    SYARIKAT PINJAMAN TUNAI TUNAI
    Ketua Pegawai Eksekutif
    Tel: +601111850392
    E-mel: cashfirmarena@gmail.com
    Webisite: cashfirmarena.wordpress.com

    ReplyDelete
  19. WILLIAMS SMITH LOAN FIRM
    Hai, williams smith syarikat insurans / pinjaman, pinjaman pemberi pinjaman swasta, peluang hidup untuk membantu anda. Perlu pinjaman segera untuk membersihkan hutang mereka, atau memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda? Adakah anda telah ditolak oleh bank dan institusi kewangan lain? satu penyatuan atau pinjaman gadai janji diperlukan? Tidak perhatikan lagi, kerana kita berada di sini untuk semua masalah kewangan anda pada masa lalu. Kami menyediakan cara untuk orang yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil, untuk melabur dalam perniagaan dengan bayaran 2%. Saya mahu menggunakan medium ini untuk anda untuk memberikan bantuan dan pengguna yang boleh dipercayai dan bersedia memberikan kredit untuk memberitahu. Kemudian hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (williamssmithfirm@gmail.com)

    ReplyDelete
  20. WILLIAMS SMITH LOAN FIRM
    Hai, williams smith syarikat insurans / pinjaman, pinjaman pemberi pinjaman swasta, peluang hidup untuk membantu anda. Perlu pinjaman segera untuk membersihkan hutang mereka, atau memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda? Adakah anda telah ditolak oleh bank dan institusi kewangan lain? satu penyatuan atau pinjaman gadai janji diperlukan? Tidak perhatikan lagi, kerana kita berada di sini untuk semua masalah kewangan anda pada masa lalu. Kami menyediakan cara untuk orang yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil, untuk melabur dalam perniagaan dengan bayaran 2%. Saya mahu menggunakan medium ini untuk anda untuk memberikan bantuan dan pengguna yang boleh dipercayai dan bersedia memberikan kredit untuk memberitahu. Kemudian hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (williamssmithfirm@gmail.com)

    ReplyDelete
  21. Adakah anda Memerlukan pinjaman kredit kewangan segera?
    * Pemindahan yang sangat cepat dan segera ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Pembayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Terma pinjaman fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lamakah masa untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi syarikat yang sah dan berlesen ini, yang diberi kuasa
    untuk memberikan bantuan kewangan kepada semua orang
    Untuk maklumat lanjut dan borang permohonan pinjaman

    e-mel: cashfirmarena@gmail.com


    Selamat sejahtera
    Sir Joel Williams
    SYARIKAT PINJAMAN TUNAI TUNAI
    Ketua Pegawai Eksekutif
    Tel: +601111850392
    E-mel: cashfirmarena@gmail.com
    Webisite: cashfirmarena.wordpress.com

    ReplyDelete
  22. Adakah anda Memerlukan pinjaman kredit kewangan segera?
    * Pemindahan yang sangat cepat dan segera ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Pembayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Terma pinjaman fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lamakah masa untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi syarikat yang sah dan berlesen ini, yang diberi kuasa
    untuk memberikan bantuan kewangan kepada semua orang
    Untuk maklumat lanjut dan borang permohonan pinjaman

    e-mel: cashfirmarena@gmail.com


    Selamat sejahtera
    Sir Joel Williams
    SYARIKAT PINJAMAN TUNAI TUNAI
    Ketua Pegawai Eksekutif
    Tel: +601111850392
    E-mel: cashfirmarena@gmail.com
    Webisite: cashfirmarena.wordpress.com

    ReplyDelete
  23. Adakah anda Memerlukan pinjaman kredit kewangan segera?
    * Pemindahan yang sangat cepat dan segera ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Pembayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Terma pinjaman fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lamakah masa untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi syarikat yang sah dan berlesen ini, yang diberi kuasa
    untuk memberikan bantuan kewangan kepada semua orang
    Untuk maklumat lanjut dan borang permohonan pinjaman

    e-mel: cashfirmarena@gmail.com


    Selamat sejahtera
    Sir Joel Williams
    SYARIKAT PINJAMAN TUNAI TUNAI
    Ketua Pegawai Eksekutif
    Tel: +601111850392
    E-mel: cashfirmarena@gmail.com
    Webisite: cashfirmarena.wordpress.com

    ReplyDelete
  24. TAWARAN PINJAMAN UNTUK SEMUA (MEMOHON SEKARANG)

    Adakah anda seorang ahli perniagaan atau wanita? Adakah anda dalam apa-apa tekanan kewangan? adakah anda perlukan wang untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda mempunyai pendapatan yang rendah dan sukar untuk mendapatkan pinjaman daripada bank tempatan dan institusi kewangan lain? Jawapannya di sini, Firma Pinjaman Matilda Blake adalah jawapannya. Kami menawarkan;

    a) pinjaman peribadi, pengembangan perniagaan.
    b) Permulaan dan pendidikan perniagaan.
    c) penyatuan hutang.
    d) Pinjaman Keras Wang.

    Walau bagaimanapun, kaedah kami menawarkan kemungkinan untuk menunjukkan jumlah pinjaman yang diperlukan dan juga tempoh yang anda mampu untuk menyelesaikan pembayaran balik pinjaman dengan kadar faedah sebanyak 2%. Ini memberi peluang kepada anda untuk mendapatkan wang yang anda perlukan. Calon yang berminat perlu menghubungi kami melalui Email: matildablakeloanfirm@gmail.com

    ReplyDelete
  25. Adakah anda sedang mencari pinjaman? Kami menawarkan pinjaman yang dirancang untuk memenuhi keperluan kewangan peribadi anda dan pinjaman perniagaan dengan skim persetujuan pinjaman cepat. Kami meminjam wang dari mereka yang memerlukan bantuan kewangan, kami memberi kredit kepada orang-orang yang mempunyai kredit buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil, untuk melabur dalam perniagaan ini. Anda tidak perlu bimbang, kerana anda berada di tempat yang betul, saya menawarkan pinjaman dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, jadi jika anda memerlukan pinjaman, saya ingin anda hanya menghantar e-mel kepada kami: williamssmithfirm@gmail.com
    MAKLUMAT PERMOHONAN KREDIT YANG DIPERLUKAN:
    1) Nama penuh: ............
    2) Jantina: .................
    3) Umur: ........................
    4) Negara: .................
    5) Nombor Telefon: ........
    6) Kerja: ..............
    7) Pendapatan: ......
    8) Jumlah Pinjaman yang Diperlukan: .....
    9) Tempoh pinjaman: ............... 10) Alasan pinjaman: ........... Adakah anda memohon dan ditolak? peluang untuk anda.Email kami di: williamssmithfirm@gmail.com

    ReplyDelete
  26. (williamssmithfirm@gmail.com)
      Firma Pinjaman Williams Smith
        Halo,
    Ini adalah untuk memberitahu orang ramai bahawa Tuan Williams Smith, pemberi pinjaman pinjaman peribadi yang terkemuka, telah membuka peluang kewangan untuk semua yang memerlukan bantuan kewangan. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membersihkan hutang anda atau anda memerlukan pinjaman modal untuk meningkatkan perniagaan anda? Pernahkah anda ditolak oleh bank dan agensi kewangan lain? Hanya kerana, kita berada di sini untuk semua masalah kewangan anda. Kami meminjamkan kadar faedah sebanyak 2% kepada orang awam. Anda perlu memperbaiki perniagaan anda, memulakan perniagaan, membeli rumah, membeli kereta, atau anda memerlukan pinjaman untuk kegunaan peribadi anda? Ini adalah peluang untuk anda menghantar e-mel kepada kami hari ini dan marilah kita membuat impian anda menjadi kenyataan .. email (williamssmithfirm@gmail.com)

    ReplyDelete
  27. selamat hari semuanya

    Ini untuk memberi tahu masyarakat umum bahwa ONE BILLION RISING FUND saat ini menawarkan Pinjaman Jangka Panjang dan Jangka Pendek untuk organisasi individu dan koperasi yang secara serius memerlukan dukungan finansial untuk memperbaiki bisnis atau kebutuhan keuangan lainnya dengan tingkat suku bunga rendah. untuk segala bentuk pinjaman keuangan, ini terjangkau, dengan suku bunga rendah, layanan pinjaman kami berkisar dari jumlah minimum ($ 3.000,00) sampai jumlah maksimum ($ 40.000, .00) dan dengan durasi minimum 1 tahun, dan jangka waktu maksimum 10 tahun yang telah disetujui oleh perusahaan pinjaman, sebelum kami dapat mengarahkan Anda ke bank pengalihan yang akan segera memulai pinjaman Anda, jadi biarlah kami memiliki aplikasi Anda sekarang dengan rincian Anda untuk diproses lebih lanjut hubungi kami dengan informasi berikut. di bawah.
    via email: onebillionrisingfund@gmail.com
    BBM: D8E814FC
    kami menawarkan pinjaman dalam berbagai mata uang
    :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: :::::
    DOLAR
    POUND
    EURO
    RM
    IDR

    hubungi kami sekarang

    ReplyDelete
  28. selamat hari semuanya

    Ini untuk memberi tahu masyarakat umum bahwa ONE BILLION RISING FUND saat ini menawarkan Pinjaman Jangka Panjang dan Jangka Pendek untuk organisasi individu dan koperasi yang secara serius memerlukan dukungan finansial untuk memperbaiki bisnis atau kebutuhan keuangan lainnya dengan tingkat suku bunga rendah. untuk segala bentuk pinjaman keuangan, ini terjangkau, dengan suku bunga rendah, layanan pinjaman kami berkisar dari jumlah minimum ($ 3.000,00) sampai jumlah maksimum ($ 40.000, .00) dan dengan durasi minimum 1 tahun, dan jangka waktu maksimum 10 tahun yang telah disetujui oleh perusahaan pinjaman, sebelum kami dapat mengarahkan Anda ke bank pengalihan yang akan segera memulai pinjaman Anda, jadi biarlah kami memiliki aplikasi Anda sekarang dengan rincian Anda untuk diproses lebih lanjut hubungi kami dengan informasi berikut. di bawah.
    via email: onebillionrisingfund@gmail.com
    BBM: D8E814FC
    kami menawarkan pinjaman dalam berbagai mata uang
    :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: :::::
    DOLAR
    POUND
    EURO
    RM
    IDR

    hubungi kami sekarang

    ReplyDelete
  29. selamat hari semuanya

    Ini untuk memberi tahu masyarakat umum bahwa ONE BILLION RISING FUND saat ini menawarkan Pinjaman Jangka Panjang dan Jangka Pendek untuk organisasi individu dan koperasi yang secara serius memerlukan dukungan finansial untuk memperbaiki bisnis atau kebutuhan keuangan lainnya dengan tingkat suku bunga rendah. untuk segala bentuk pinjaman keuangan, ini terjangkau, dengan suku bunga rendah, layanan pinjaman kami berkisar dari jumlah minimum ($ 3.000,00) sampai jumlah maksimum ($ 40.000, .00) dan dengan durasi minimum 1 tahun, dan jangka waktu maksimum 10 tahun yang telah disetujui oleh perusahaan pinjaman, sebelum kami dapat mengarahkan Anda ke bank pengalihan yang akan segera memulai pinjaman Anda, jadi biarlah kami memiliki aplikasi Anda sekarang dengan rincian Anda untuk diproses lebih lanjut hubungi kami dengan informasi berikut. di bawah.
    via email: onebillionrisingfund@gmail.com
    BBM: D8E814FC
    kami menawarkan pinjaman dalam berbagai mata uang
    :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: :::::
    DOLAR
    POUND
    EURO
    RM
    IDR

    hubungi kami sekarang

    ReplyDelete
  30. Assalamualaikum
    Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu Iskandar pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM via: {mail: iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

    ReplyDelete
  31. Halo,
    nama saya ialah Siti Aminah dari Indonesia, saya cadangkan semua orang di sini harus berhati-hati, kerana terdapat banyak peminjam pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih merupakan yang benar dalam syarikat pinjaman palsu. Saya telah ditipu oleh 4 peminjam pinjaman yang berbeza, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang kerana berada dalam hutang.

    Saya hampir berputus asa sehingga saya meminta nasihat seorang kawan yang memperkenalkan saya kepada peminjam pinjaman asal dan syarikat yang sangat dipercayai iaitu Ibu Alicia Radu yang mendapat pinjaman saya 800 juta rupiah Indonesia dalam Kurang dari 24 jam Tanpa tekanan dan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Saya sangat terkejut apabila memeriksa akaun bank saya dan mendapati jumlah pinjaman yang saya minta telah dipindahkan ke akaun bank saya tanpa sebarang kelewatan atau kekecewaan jadi saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik supaya orang dapat mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan dari Ibu Alicia Radu

    Saya mahu anda mempercayai Ibu Alicia Radu dengan sepenuh hati kerana dia sangat membantu dalam hidup saya dan kehidupan kewangan saya. Anda harus menganggap diri anda sangat bertuah kerana mempunyai peluang untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika anda memerlukan maklumat mengenai bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu, anda sangat bebas untuk menghubungi saya dan saya dengan senang hati akan menjawab anda kerana anda juga boleh membantu yang lain selepas anda menerima pinjaman anda.

    ReplyDelete
  32. Adakah anda Memerlukan pinjaman kredit kewangan segera?
    * Pemindahan yang sangat cepat dan segera ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Pembayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Terma pinjaman fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lamakah masa untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi syarikat yang sah dan berlesen ini, yang diberi kuasa
    untuk memberikan bantuan kewangan kepada semua orang
    Untuk maklumat lanjut dan borang permohonan pinjaman

    e-mel: cashfirmarena@gmail.com


    Selamat sejahtera
    Sir Joel Williams
    SYARIKAT PINJAMAN TUNAI TUNAI
    Ketua Pegawai Eksekutif
    Tel: +601111850392
    E-mel: cashfirmarena@gmail.com
    Webisite: cashfirmarena.wordpress.com

    ReplyDelete
  33. Pinjaman untuk pelbagai tujuan Kami menawarkan minimum 5,000.00 euro kepada 5 juta euro Dengan kadar faedah yang rendah 2% Tempoh pinjaman: sehingga 25 tahun bergantung kepada jumlah pinjaman yang anda perlukan. Pelanggan mestilah Berumur 18 tahun ke atas Urus niaga ini adalah 100% selamat untuk semua pelanggan Untuk maklumat lanjut mengenai bonus hubungi kami melalui e-mel: (augustinejunio@gmail.com)

    ReplyDelete
  34. Pelanggan yang terhormat,

    Business-Capital-Experts: Saat ini kami mendanai pengembangan bisnis, pengembangan bisnis, perluasan bisnis, modal kerja, renovasi rumah pinjaman pribadi dll. Mulai dari (10.000,00 sampai 45, Juta di Euro, Usd, Pounds) Sumber pendanaan kami mengkhususkan diri dalam solusi kreatif untuk memenuhi kebutuhan anda. Kami memenuhi kebutuhan finansial nasabah dan membantu mereka sukses secara finansial. cepat, mudah dan terpercaya.

    Tingkat bunga @ 2%
    Pelunasan yang fleksibel
    Durasi 1 sampai 25 tahun
    hubungi kami jika berminat
    via Email: bishopelijahloanfirm002@hotmail.com

    ReplyDelete
  35. SYARIKAT PINJAMAN GLORIA S
    Adakah anda sedang mencari pinjaman? Kami menawarkan pinjaman yang dirancang untuk memenuhi keperluan kewangan dan peribadi anda Pinjaman perniagaan dengan skim kelulusan pinjaman cepat. Kami meminjam wang untuk mereka yang memerlukan bantuan kewangan, kami memberikan kredit kepada orang yang mempunyai kredit buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil, untuk melabur dalam perniagaan ini. Anda tidak perlu bimbang, kerana anda berada di tempat yang betul, GLORIA S LOAN COMPANY menawarkan pinjaman dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, jadi jika anda memerlukan pinjaman, saya ingin anda menghubungi GLORIA S LOAN COMPANYc gloriasloancompany @ gmail .com / Number Whatpp: + 1 (267) 527-9742
    PERMOHONAN MAKLUMAT KREDIT YANG DIPERLUKAN:
    1) Nama penuh: ............
    2) Jantina: .................
    3) Umur: ........................
    4) Negara: .................
    5) Nombor Telefon: ........
    6) Kerja: ..............
    7) Pendapatan: ......
    8) Jumlah Pinjaman Diperlukan: .....
    9) Tempoh pinjaman: ...............
    10) Alasan pinjaman: ...........
    11) Adakah anda memohon dan telah ditolak? Kalau begitu........

    ReplyDelete
  36. Adakah anda Memerlukan pinjaman kredit kewangan segera?
    * Pemindahan yang sangat cepat dan segera ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Pembayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Terma pinjaman fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lamakah masa untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi syarikat yang sah dan berlesen ini, yang diberi kuasa
    untuk memberikan bantuan kewangan kepada semua orang
    Untuk maklumat lanjut dan borang permohonan pinjaman

    e-mel: cashfirmarena@gmail.com


    Selamat sejahtera
    Sir Joel Williams
    SYARIKAT PINJAMAN TUNAI TUNAI
    Ketua Pegawai Eksekutif
    Tel: +601111850392
    E-mel: cashfirmarena@gmail.com
    Webisite: cashfirmarena.wordpress.com

    ReplyDelete
  37. SYARIKAT PINJAMAN GLORIA S
    Adakah anda sedang mencari pinjaman? Kami menawarkan pinjaman yang dirancang untuk memenuhi keperluan kewangan dan peribadi anda Pinjaman perniagaan dengan skim kelulusan pinjaman cepat. Kami meminjam wang untuk mereka yang memerlukan bantuan kewangan, kami memberikan kredit kepada orang yang mempunyai kredit buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil, untuk melabur dalam perniagaan ini. Anda tidak perlu bimbang, kerana anda berada di tempat yang betul, GLORIA S LOAN COMPANY menawarkan pinjaman dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, jadi jika anda memerlukan pinjaman, saya ingin anda menghubungi GLORIA S LOAN COMPANYc gloriasloancompany @ gmail .com / Number Whatpp: + 1 (267) 527-9742
    PERMOHONAN MAKLUMAT KREDIT YANG DIPERLUKAN:
    1) Nama penuh: ............
    2) Jantina: .................
    3) Umur: ........................
    4) Negara: .................
    5) Nombor Telefon: ........
    6) Kerja: ..............
    7) Pendapatan: ......
    8) Jumlah Pinjaman Diperlukan: .....
    9) Tempoh pinjaman: ...............
    10) Alasan pinjaman: ...........
    11) Adakah anda memohon dan telah ditolak? Kalau begitu........

    ReplyDelete
  38. SYARIKAT PINJAMAN GLORIA S
    Adakah anda sedang mencari pinjaman? Kami menawarkan pinjaman yang dirancang untuk memenuhi keperluan kewangan dan peribadi anda Pinjaman perniagaan dengan skim kelulusan pinjaman cepat. Kami meminjam wang untuk mereka yang memerlukan bantuan kewangan, kami memberikan kredit kepada orang yang mempunyai kredit buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil, untuk melabur dalam perniagaan ini. Anda tidak perlu bimbang, kerana anda berada di tempat yang betul, GLORIA S LOAN COMPANY menawarkan pinjaman dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, jadi jika anda memerlukan pinjaman, saya ingin anda menghubungi GLORIA S LOAN COMPANYc gloriasloancompany @ gmail .com / Number Whatpp: + 1 (267) 527-9742
    PERMOHONAN MAKLUMAT KREDIT YANG DIPERLUKAN:
    1) Nama penuh: ............
    2) Jantina: .................
    3) Umur: ........................
    4) Negara: .................
    5) Nombor Telefon: ........
    6) Kerja: ..............
    7) Pendapatan: ......
    8) Jumlah Pinjaman Diperlukan: .....
    9) Tempoh pinjaman: ...............
    10) Alasan pinjaman: ...........
    11) Adakah anda memohon dan telah ditolak? Kalau begitu........

    Kami akan sentiasa melakukan yang terbaik untuk menentukan apa yang anda selesaikan untuk membayar balik dengan mengambil kira keadaan kewangan Peribadi semasa anda dan kemudian menetapkan jumlah pinjaman anda dengan sewajarnya. E-mel gloriasloancompany@gmail.com
    Puan Gloria S

    ReplyDelete
  39. Adakah anda Memerlukan pinjaman kredit kewangan segera?
    * Pemindahan yang sangat cepat dan segera ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Pembayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Terma pinjaman fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lamakah masa untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi syarikat yang sah dan berlesen ini, yang diberi kuasa
    untuk memberikan bantuan kewangan kepada semua orang
    Untuk maklumat lanjut dan borang permohonan pinjaman

    e-mel: cashfirmarena@gmail.com


    Selamat sejahtera
    Sir Joel Williams
    SYARIKAT PINJAMAN TUNAI TUNAI
    Ketua Pegawai Eksekutif
    Tel: +601111850392
    E-mel: cashfirmarena@gmail.com
    Webisite: cashfirmarena.wordpress.com

    ReplyDelete
  40. Adakah anda Memerlukan pinjaman kredit kewangan segera?
    * Pemindahan yang sangat cepat dan segera ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Pembayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Terma pinjaman fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lamakah masa untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi syarikat yang sah dan berlesen ini, yang diberi kuasa
    untuk memberikan bantuan kewangan kepada semua orang
    Untuk maklumat lanjut dan borang permohonan pinjaman

    e-mel: cashfirmarena@gmail.com


    Selamat sejahtera
    Sir Joel Williams
    SYARIKAT PINJAMAN TUNAI TUNAI
    Ketua Pegawai Eksekutif
    Tel: +601111850392
    E-mel: cashfirmarena@gmail.com
    Webisite: cashfirmarena.wordpress.com

    ReplyDelete
  41. Halo semua, saya Jurjani · Budil, saya dari Malaysia.my kakak Novita bodoh di blog ini. Saya ingin anda semua tahu bahawa terdapat syarikat pinjaman yang boleh dipercayai di sini yang dapat membantu anda menyelesaikan masalah kewangan anda tanpa tekanan dan banyak orang di sini dapat memberi kesaksian untuk itu, sila berhati-hati untuk tidak menjadi korban kepada orang-orang yang salah di sini. kakak saya NOVITA telah ditipu, empat kali dan kehilangan kira-kira Rm 25,000 untuk yuran pendaftaran, yuran pemindahan, bayaran cukai dan yuran insurans, selepas pembayaran itu dia tidak mendapat pinjaman, tetapi mereka meminta saya untuk membayar lagi dan dua sahabat baik dari Jakarta bandar di Indonesia, memperkenalkan saya kepada sebuah syarikat pinjaman yang dikenali sebagai "firma pinjaman Aasimah Aadila beberapa tahun yang lalu" pemberi pinjaman ibu muslim yang baik, kakak saya Novita Rm 680,000 pinjaman hanya dalam satu jam permohonan saya semalam. dia terkejut apabila dia mendapat mesej dari bank CIMBnya dan jumlah itu dipindahkan terus kepadanya, tanpa sebarang tekanan atau kelewatan. dan sejak itu saya telah diarahkan sehingga 13 orang dari Malaysia dan Indonesia dan mereka semua mendapat pinjaman mereka dan boleh memberi keterangan kepada peluang yang baik ini dan juga kawan Thailand saya baru saja menerima pinjamannya semalam dan kami semua gembira. Jangan duduk dan runtuh perniagaan anda, dapatkan pinjaman sebenar hari ini dan tentukan diri anda.

    Saya sangat teruja untuk membantu negara saya mendapat pinjaman daripada syarikat pinjaman yang boleh dipercayai ramai orang gembira di negara kita yang mendapatkan pinjaman mereka dari ibu Muslim yang baik, anda boleh e-mel saya melalui (jurjanibude0811@gmail.com) atau anda boleh menghubungi Puan .Aimimah Aadila syarikat melalui (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com) untuk maklumat lanjut, saya di sini untuk membantu. Tuhan memberkati kamu semua.

    ReplyDelete
  42. Halo, nama saya ialah Victoria Alberto, mangsa penipuan di tangan peminjam palsu. Saya telah kehilangan kira-kira RM 6,000 kerana saya memerlukan modal besar sebanyak RM 80,000. Saya hampir mati, saya tidak mempunyai tempat untuk pergi. perniagaan saya dimusnahkan, dan dalam proses saya kehilangan anak saya. Saya tidak dapat berdiri lagi. Pada bulan Mac 2017, saya bertemu seorang rakan yang memperkenalkan saya kepada seorang ibu yang baik, Puan Olivia Daniel, yang pada akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman dalam sebuah syarikat. ibu yang baik saya ingin menggunakan peluang ini untuk mengucapkan terima kasih, dan semoga Allah terus memberkati anda. Saya juga ingin menggunakan peluang ini untuk memberi nasihat kepada rakan-rakan malaysia, bahawa terdapat banyak penipu di luar sana, jadi jika anda memerlukan pinjaman, dan ingin mendapatkan pinjaman cepat, hanya daftar melalui Puan Olivia Daniel melalui email: (oliviadaniel93@gmail.com ). anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel ini: (victoriaalberto78@gmail.com). jika anda mempunyai sebarang keraguan. sila dia satu-satunya orang yang boleh dipercayai dan boleh dipercayai.
    Terima kasih.

    ReplyDelete
  43. Halo,
    Kami mengalu-alukan e-mel anda dengan baik, kami ingin anda tahu bahawa anda dialu-alukan untuk melakukan ini
    syarikat, dan kami juga ingin anda tahu bahawa kami boleh memberi anda wang
    Anda memerlukan pinjaman, yang perlu anda lakukan ialah mengisi pinjaman anda
    borang permohonan dan kembali kepada saya sekarang kerana ini adalah langkah pertama
    mendapat pinjaman daripada syarikat ini

    MAKLUMAT BORROWER

    1) Nama Penuh: ............................................. ..........
    2) Negara: .............................................. .............
    3) Alamat: .............................................. ............
    4) Nyatakan: .............................................. .............. ..
    5) Jantina: .............................................. ..................
    6) Status Perkahwinan: ............................................. ....
    7) Pekerjaan: .............................................. ..... ..
    8) Nombor Telefon: ............................................. ...
    9) Kedudukan semasa di tempat kerja: .....................
    10) Pendapatan bulanan: .............................................
    11) Jumlah Pinjaman Diperlukan: .....................................
    12) Tempoh Pinjaman: ............................................. ...
    13) Objektif Peminjaman: .......................................... ..
    14) Agama: .............................................. ..........
    15) Pernahkah anda memohon .................................

    ReplyDelete
  44. Apakah Anda mencari dana untuk melunasi Kredit?
    Apakah Anda mencari dana untuk memulai bisnis baru?
    Apakah Anda memiliki proyek yang belum selesai karena pembiayaan yang buruk?
    Apakah Anda perlu uang untuk berinvestasi di pabrik atau pertanian
    Apakah Anda membutuhkan pinjaman modal besar?
    Apakah Anda ingin membayar hutang besar?
    Apakah Anda membutuhkan pinjaman mendesak?
    Pinjaman pinjaman yang ditawarkan oleh ibu Muslim adalah 100% pasti
    jangan khawatir lagi


    Assalamalekum. nama saya Profesor Hendi Didi dari Bukittinggi, kota pedalaman kecil yang menawan yang terletak di Sumatera Barat. semua harap berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di sini di situs ini, dan jangan tanggapi iklan pinjaman yang dikirim ke alamat email pribadi Anda, mereka adalah pinjaman palsu dari Nigeria dan Singapura. Saya kehilangan banyak uang untuk para pemberi pinjaman nigeria palsu sehingga banyak pemberi pinjaman pinjaman di sini semuanya scammers dan mereka hanya di sini untuk menipu Anda keluar dari uang Anda, saya mengajukan pinjaman sekitar Rp. 600 juta dan saya diminta untuk membayar sejumlah biaya pendaftaran dan biaya transfer dan saya membayar, mereka bertanya lagi dan lagi dan lagi, saya membayar Rp 89 juta masih saya tidak mendapatkan pinjaman, happend kepada saya sekitar 7 kali dari berbagai perusahaan pinjaman dari Nigeria. saya akan memenuhi satu benar tetapi saya tidak. Saya membaca di koran tentang orang-orang yang mendapat pinjaman tanpa stres, dari seorang ibu muslim yang jujur ​​AASIMAHA ADILA LOAN FIRM Saya mengajukan permohonan untuk Rp 853 juta, saya pikir itu adalah lelucon dan penipuan, tetapi saya memiliki pinjaman saya dalam waktu kurang dari 2 tahun. jam hanya dalam 1% tanpa jaminan. saya sangat senang karena saya menabung dari kemiskinan. jadi saya menyarankan semua orang di sini membutuhkan pinjaman untuk menghubungi AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM dan saya meyakinkan Anda bahwa Anda akan mendapatkan pinjaman Anda 100% pasti dan cepat. Saya memiliki daftar 15 orang yang mendapatkan pinjaman dari perusahaan muslim dari indonesia dan malaysis
     (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)
    Anda masih dapat menghubungi saya jika Anda memerlukan info lebih lanjut dan bantuan di (hendidi01@gmail.com)

    juga bisa menghubungi mereka
    PIN BBM # :::::::::::::::::::::::::::::: (D8DA4EA9)
    Ikuti kami di halaman instagram ::::::::::: Aasimahaadilaahmed.loanfirm
    Twitter ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: aasimahaadila loanfirm Saya doakan semoga Anda beruntung, saya berjanji untuk bersaksi setelah saya mendapatkan pinjaman, ini adalah kesaksian saya

    ReplyDelete
  45. Halo semuanya
    Damai bagimu, aku MRS SUSI RAHMAN
    Saya ingin memberi tahu Anda tentang tawaran kami,
    Kami menawarkan semua jenis pinjaman dalam berbagai mata uang,
    PINJAMAN TERTAHANKAN (pinjaman hipotek) & KREDIT YANG TIDAK DIKENAL (pinjaman mahasiswa)
    Apakah Anda membutuhkan pinjaman segera untuk membayar utang Anda?
    ATAU Anda membutuhkan pinjaman bisnis untuk meningkatkan atau memulai bisnis Anda?
    Jadi bersumpah demi ALLAH,
    Jangan pernah menipu siapa pun dari Uang mereka,
    Jika Anda telah ditolak oleh bank dan ditipu oleh penipu,
    Ini adalah perusahaan yang tepat yang akan membantu Anda mendapatkan semua uang Anda,
    Kami juga memiliki orang-orang yang mendapat banyak manfaat dari perusahaan.
    Silakan hubungi Pak Anjas Ibrohim melalui anjasibrohim9@gmail.com
    Dia akan menceritakan bagaimana kita meminjamkan dia 1 milyar Rupiah dalam waktu kurang dari 48 jam.
    Penawaran pinjaman online kami cepat dan mudah diterapkan. Ini 100% Dijamin dan aman
    Kami menawarkan pinjaman dengan bunga 1-5%.
    Kami di sini untuk membuat masalah Anda sesuatu dari masa lalu !!
    Silakan email kami sekaligus, kami menjamin perawatan segera
    Dalam waktu 48 jam.
    Kami menawarkan jumlah pinjaman sebesar EUR 2000-900000 dan Jangka Waktu Pembayaran
    (1-30 tahun) untuk pembayaran kembali.
    Kontak: susirahmanloancompany@gmail.com

    ReplyDelete
  46. Saya benar-benar ingin berterima kasih kepada Ibu Yuliana karena telah memberi saya pinjaman sebesar Rp 250.000.000 juta, saya telah berhutang lebih dari 3 tahun sekarang, dan saya mencari pinjaman dengan biaya rendah hingga akrros datang dan saya membaca dan belajar tentang ANTHONY YULIANALENDERS di blog ini yang memberi saya pinjaman untuk tingkat bunga 1%, setelah saya membayar asuransi pinjaman dan biaya transfer dan berharap datang lagi, maka pinjaman saya ditransfer ke rekening bank saya, saya menemukan bahwa tidak semua perusahaan pinjaman di blog adalah benar-benar palsu karena semua keuangan saya telah menjadi hautang dipecahkan tahun 2018 ini, sekarang saya memiliki nilai yang layak dan usaha yang besar, saya ingin Anda memiliki keajaiban yang sama dalam hidup Anda cotact ibu yuliana melalui email di (anthony.yulianalenders@gmail.com) Anda dapat hubungi saya melalui email (putrikelvin123@gmail.com)

    ReplyDelete
  47. HARI BAIK KANAK-KANAK MY MALIA

    TESTIMONI KAMI BAGAIMANA SAYA MENDAPATKAN PINJAMAN UNTUK MEMBELI RUMAH DARIPADA SYARIKAT PINJAMAN YANG TERSEBUT DAN KESALAHAN YANG DISEBABKAN JENA LUIS PINJAMAN SYARIKAT, AKU SANGAT MENJALANKAN HARI INI DAN ALLAH ALLAH. BLESS JOSE LUIS LOAN COMPANY .website, https: //www.joseluisloans.com, emel mereka (joseluisloans@gmail.com) anda boleh menambah buku muka mereka, (https://web.facebook.com/profile.php?id=100009728715420)

    Nama saya Hannah Saya dari Sabah di Malysia, telah mencari syarikat pinjaman tulen selama 5 bulan yang lalu, untuk membeli sebuah rumah
    semua yang saya dapat adalah sekumpulan penipuan yang membuat saya mempercayai mereka dan pada akhirnya
    Pada hari itu, mereka mengambil wang saya tanpa memberi apa-apa balasan, semuanya
    harapan saya hilang, saya keliru dan kecewa, saya tidak pernah mahu mempunyai apa-apa kaitan dengan syarikat pinjaman di internet, jadi saya pergi untuk meminjam wang dari
    kawan, saya beritahu dia semua yang berlaku dan dia berkata dia boleh membantu saya, itu
    Dia tahu syarikat pinjaman yang boleh membantu saya dengan apa-apa jumlah pinjaman
    diperlukan oleh saya dengan kadar bunga yang sangat rendah sebesar 2%, dia baru saja mendapat
    pinjaman daripada mereka, dia mengarahkan saya bagaimana untuk memohon pinjaman, saya lakukan
    sama seperti dia memberitahu saya, saya memohon dengan mereka di E-mel: laman web (https://www.joseluisloans.com/) Saya tidak pernah percaya tetapi saya cuba dan kejutan saya yang paling besar saya mendapat pinjaman dalam tempoh 24 jam, saya tidak percaya ,
    Saya gembira dan kaya lagi dan saya berterima kasih kepada Allah bahawa pinjaman itu
    syarikat-syarikat seperti ini masih wujud semasa penipuan ini di seluruh tempat,
    sila saya nasihatkan semua orang di luar sana yang memerlukan pinjaman untuk melawat laman web mereka
    (https://www.joseluisloans.com) mereka tidak akan pernah gagal, dan
    hidup anda akan berubah seperti yang dilakukan oleh saya. Hubungi dengan segera (https://www.joseluisloans.com) hari ini dan dapatkan pinjaman anda dari mereka, Tuhan memberkati firma pinjaman jose luis untuk menawarkan pinjaman tulen mereka.
     Pastikan anda menghubungi PINJAMAN JOSE LUIS untuk pinjaman anda kerana saya mendapat pinjaman saya berjaya dari syarikat ini tanpa tekanan., Sila layari laman web mereka https://www.joseluisloans.com/

    ReplyDelete
  48. Apakah Anda membutuhkan pinjaman?
    Apakah Anda mencari Keuangan?
    Apakah Anda mencari uang untuk memperbesar bisnis Anda?
    Kami membantu individu dan perusahaan untuk mendapatkan pinjaman untuk bisnis
    memperluas dan menyiapkan bisnis baru mulai berapapun jumlahnya. Dapatkan pinjaman dengan suku bunga terjangkau 1%, Apakah Anda memerlukan uang tunai / pinjaman untuk bisnis dan untuk menghapus tagihan Anda? untuk 100% guaranApakah Anda membutuhkan pinjaman?
    Apakah Anda perlu Financtee kirimkan email sekarang untuk informasi lebih lanjut hubungi kami sekarang melalui Email: (networkqualitylending@gmail.com)

    ReplyDelete
  49. Saya sangat bersyukur kepada Ibu Iskandar Lestari karena telah memberi saya pinjaman sebesar Rp700.000.000,00 saya telah berhutang selama bertahun-tahun sehingga saya mencari pinjaman dengan sejarah kredit nol dan saya telah ke banyak rumah keuangan untuk meminta bantuan namun semua menolak saya karena rasio hutang saya yang tinggi dan sejarah kredit rendah yang saya cari di internet dan tidak pernah menyerah saya membaca dan belajar tentang CREDIT UNION DAYA LESTARI di salah satu blog saya menghubungi CREDIT UNION DAYA LESTARI konsultan kredit via email:(iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) dengan keyakinan bahwa pinjaman saya diberikan pada awal tahun 2017 dan harapan datang lagi, kemudian saya menyadari bahwa tidak semua perusahaan pinjaman di blog benar-benar palsu karena semua hautang finansial saya telah diselesaikan, sekarang saya memiliki nilai yang sangat besar dan usaha bisnis yang patut ditiru, saya tidak dapat mempertahankan ini untuk diri saya jadi saya harus memulai dengan membagikan kesaksian perubahan hidup ini yang dapat Anda hubungi Ibu Iskandar via email:::(iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)
    dia BBM INVITE:{D8980E0B}
    Calls Only ::{+12542276869}
    WhatsApp Only::{+33753893351}

    ReplyDelete
  50. PIN BBM # (D8DA4EA9) Ikuti kami di instagram @
    Aasimahaadilaahmed.loanfirm
    kericau; aasimhaloanfirm
    aasimahaadilaahmedloanfirm.wordpress.com

    Halo semua, saya Jurjani · Budi, saya dari Malaysia.my kakak Novita bodoh oleh peminjam pinjaman thailand palsu di blog ini. Saya ingin anda semua tahu bahawa terdapat syarikat pinjaman yang boleh dipercayai di sini yang dapat membantu anda menyelesaikan masalah kewangan anda tanpa tekanan dan banyak orang di sini dapat memberi kesaksian untuk itu, sila berhati-hati untuk tidak menjadi korban kepada orang-orang yang salah di sini. kakak saya NOVITA telah ditipu, empat kali dan kehilangan kira-kira Rm 25,000 untuk yuran pendaftaran, yuran pemindahan, bayaran cukai dan yuran insurans, selepas pembayaran itu dia tidak mendapat pinjaman, tetapi mereka meminta saya untuk membayar lagi dan dua sahabat baik dari Jakarta bandar di Indonesia, memperkenalkan saya kepada sebuah syarikat pinjaman yang dikenali sebagai "firma pinjaman Aasimah Aadila beberapa tahun yang lalu" pemberi pinjaman ibu muslim yang baik, kakak saya Novita Rm 680,000 pinjaman hanya dalam satu jam permohonan saya semalam. dia terkejut apabila dia mendapat mesej dari bank CIMBnya dan jumlah itu dipindahkan terus kepadanya, tanpa sebarang tekanan atau kelewatan. dan sejak itu saya telah diarahkan sehingga 13 orang dari Malaysia dan Indonesia dan mereka semua mendapat pinjaman mereka dan boleh memberi keterangan kepada peluang yang baik ini dan juga kawan Thailand saya baru saja menerima pinjamannya semalam dan kami semua gembira. Jangan duduk dan runtuh perniagaan anda, dapatkan pinjaman sebenar hari ini dan tentukan diri anda.

    Saya amat teruja untuk membantu negara saya mendapat pinjaman daripada syarikat pinjaman yang boleh dipercayai ramai orang gembira di negara kita yang mendapat pinjaman mereka dari ibu Muslim yang baik, anda boleh email saya melalui (jurjanibude0811@gmail.com) atau anda boleh menghubungi Puan .Aimimah Aadila syarikat melalui (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com) untuk maklumat lanjut, saya di sini untuk membantu. Tuhan memberkati kamu semua.

    ikuti di halaman twitter dan instagram
    dan seperti buku wajah kita
    Jurjani Ann Novita
    BBM: DE429AED

    ReplyDelete
  51. Kami adalah organisasi perundangan yang diwujudkan untuk membantu Orang yang memerlukan bantuan, seperti bantuan kewangan.

    Jadi jika anda atau anda berada dalam masalah kewangan dalam kegawatan kewangan, dan anda memerlukan wang untuk memulakan perniagaan anda sendiri, atau anda memerlukan pinjaman untuk membayar hutang anda atau membayar bil anda, memulakan perniagaan yang baik, atau telah meminjam lebih banyak Masalah dari tempatan bank, hubungi kami hari ini melalui E-mel: di catherinewilliamloancompany@gmail.com

    E-mel: catherinewilliamloancompany@gmail.com


    Permohonan pinjaman termasuk:

      Nama: _________
      Alamat: _________
      Negara: _________
      Kedengaran: _________
      Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan: __________
      Tujuan Pinjaman _________
      tempoh pinjaman __________
      Pendapatan bulanan: _________
    Telefon: _________

    Sila hubungi kami melalui e-mel

    E-mel kepada kami: catherinewilliamloancompany@gmail.com

    ReplyDelete
  52. juga bisa menghubungi mereka
    PIN BBM # :::::::::::::::::::::::::::::: (D8DA4EA9)
    Ikuti kami di halaman instagram ::::::::::: Aasimahaadilaahmed.loanfirm
    Twitter ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: aasimahaadila loanfirm
    atención al cliente whatsapp ...... + 19292227362
    Fax .... + 15020978273


    Saya doakan semoga Anda beruntung, saya berjanji untuk bersaksi setelah saya mendapatkan pinjaman, ini adalah kesaksian sayaAssalamalekum. nama saya Profesor Hendi Didi dari Bukittinggi, kota pedalaman kecil yang menawan yang terletak di Sumatera Barat. semua harap berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di sini di situs ini, dan jangan tanggapi iklan pinjaman yang dikirim ke alamat email pribadi Anda, mereka adalah pinjaman palsu dari Singapura. Saya kehilangan banyak uang untuk para pemberi pinjaman Singapore palsu sehingga banyak pemberi pinjaman pinjaman di sini semuanya scammers dan mereka hanya di sini untuk menipu Anda keluar dari uang Anda, saya mengajukan pinjaman sekitar Rp. 600 juta dan saya diminta untuk membayar sejumlah biaya pendaftaran dan biaya transfer dan saya membayar, mereka bertanya lagi dan lagi dan lagi, saya membayar Rp 89 juta masih saya tidak mendapatkan pinjaman, happend kepada saya sekitar 7 kali dari berbagai perusahaan pinjaman singapore. saya akan memenuhi satu benar tetapi saya tidak. Saya membaca di koran tentang orang-orang yang mendapat pinjaman tanpa stres, dari seorang ibu muslim yang jujur ​​AASIMAHA ADILA LOAN FIRM Saya mengajukan permohonan untuk Rp 853 juta, saya pikir itu adalah lelucon dan penipuan, tetapi saya memiliki pinjaman saya dalam waktu kurang dari 2 tahun. jam hanya dalam 1% tanpa jaminan. saya sangat senang karena saya menabung dari kemiskinan. jadi saya menyarankan semua orang di sini membutuhkan pinjaman untuk menghubungi AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM dan saya meyakinkan Anda bahwa Anda akan mendapatkan pinjaman Anda 100% pasti dan cepat. Saya memiliki daftar 15 orang yang mendapatkan pinjaman dari perusahaan muslim dari indonesia dan malaysis
    (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)
    Anda masih dapat menghubungi saya jika Anda memerlukan info lebih lanjut dan bantuan di (hendidi01@gmail.com)

    juga bisa menghubungi mereka
    PIN BBM # :::::::::::::::::::::::::::::: (D8DA4EA9)
    Ikuti kami di halaman instagram ::::::::::: Aasimahaadilaahmed.loanfirm
    Twitter ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: aasimahaadila loanfirm
    atención al cliente whatsapp ...... + 19292227362
    Fax .... + 15020978273

    ReplyDelete
  53. Anda bebas untuk menghubungi firma yang bagus di platform berikut
    departemen aplikasi pinjaman: >>>> aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com <<<<
    PIN BBM # ++++++++++++++++ (D8DA4EA9)
    Ikuti kami di halaman instagram +++++++++ Aasimahaadilaahmed.loanfirm
    Twitter +++++++++++++++ aasimahaadila loanfirm
    unit layanan pelanggan info whatsapp <<<<<<<<<<<< + 19292227362
    Mesin Dewan Direktur Faks >>>>>>>>>>>>>>> + 1502097827 / + 143 87968176

    Halo semuanya, saya Neni Syahir dari Jawa Barat. hati-hati, ada pemberi pinjaman palsu di mana-mana di internet. saya bodoh di sini oleh banyak pemberi pinjaman palsu dari Amerika dan Afrika Saya menyarankan Anda semua di sini untuk tidak mengajukan pinjaman di perusahaan atau pemberi pinjaman di situs ini, sebagian besar perusahaan di sini adalah palsu, pendusta dan penipuan, dan juga beberapa kesaksian di sini adalah palsu, mereka adalah orang yang sama yang melakukannya. Karena itu, berhati-hatilah untuk tidak menjadi mangsa mitra dari Indonesia. Saya ditipu empat kali sekitar Rp.150 jt untuk biaya pendaftaran, biaya transfer, biaya pajak, dan biaya asuransi. Setelah pembayaran ini saya tidak mendapatkan pinjaman, tetapi mereka meminta saya untuk membayar lagi dan lagi. Ini akan menarik Anda untuk mengetahui bahwa ada hukum keuangan atau biaya peraturan untuk mendapatkan pinjaman dari pemberi pinjaman atau hukum perusahaan. Saya bersyukur bahwa saya kemudian menerima pinjaman cepat sebesar Rp 750jt dari perusahaan yang saya ikuti di instagram. Perusahaan pinjaman yang nyata dan terpercaya (Aasimah adila loan firm). Mereka sekarang adalah perusahaan terbesar di arab saudi dan di seluruh Asia. ibu muslim Arab Saudi didedikasikan untuk memfasilitasi mimpi dan membantu kita semua yang telah menipu dan menipu dalam proses mendapatkan pinjaman segera, memberi Anda layanan kelas dunia. Saya hampir menyerah ketika allah menyentuh perusahaan ibu saudi muslim untuk membantu saya dengan bunga pinjaman 1% yang merupakan tingkat bunga terkecil yang bisa Anda dapatkan di mana pun di dunia. Perusahaan muslim yang baik tidak berbohong, tidak menipu dan tidak memaksa seperti pemberi pinjaman palsu lainnya. Tolong, ini kesempatan bagi Anda untuk mendapatkan pinjaman Anda dalam waktu kurang dari 2 jam dan bahagia untuk hidup. Saya mendapat aasimaha adila ahmed loan dari instagram. Terima kasih telah membaca semoga allah memberkati Anda semoga Anda selamat .. alamat saya) nenisyahir@gmail.com (

    Kepercayaanmu
    Neni Syahir

    ReplyDelete
  54. * Assalamualaikum Wr Wb *

    Item kali Bapak / Ibu:
    "" "MEMBUTUHKAN URGEN" "DANA?
    Untuk tujuan dari:

    "" Renovasi rumah ""
    ""Modal usaha""
    "" Pendidikan Anak ""
    """Pernikahan"""
    """Liburan"""
    "" Pinjaman segera ""
    "" ETC

    Kami siap membantu ...
    ☞ Proses Cepat
    ☞ Mudah
    ☞ Cicilan Ringan
    ☞ Aman
    ☞ Turunkan Tingkat Persentase Tahunan {A.P.R}
    ☞Sangat Penting Semua Data Pribadi Anda sangat Rahasia tidak ada pandangan pihak ketiga
    Cukup Jaminan BPKB Motor atau BPKB Mobil "" Bapak / Ibu.

    UNI KREDIT DAYA LESTARI
     
    Afiliasi➡ {ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY}

    Kontak Alamat

    ➡Telepon Saja :: {+ 16264653418}
    ➡WhatsApp Only :: {+ 33753893351}
    ➡email :: :( iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)
    ➡BBM ::: {D8980E0B}
    ➡ {https://www.facebook.com/iskandar.lesteri.7}

    Salam Sukses Selalu
    SELURUH INDONESIA / MALAYSIA DAN BEYOND COVER

    ReplyDelete
  55. Adakah anda Memerlukan pinjaman kredit kewangan segera?
    * Pemindahan yang sangat cepat dan segera ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Pembayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Terma pinjaman fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lamakah masa untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi syarikat yang sah dan berlesen ini, yang diberi kuasa
    untuk memberikan bantuan kewangan kepada semua orang
    Untuk maklumat lanjut dan borang permohonan pinjaman

    e-mel: cashfirmarena@gmail.com


    Selamat sejahtera
    Sir Joel Williams
    SYARIKAT PINJAMAN TUNAI TUNAI
    Ketua Pegawai Eksekutif
    Tel: +601111850392
    E-mel: cashfirmarena@gmail.com
    Webisite: cashfirmarena.wordpress.com

    ReplyDelete
  56. Nama saya Lady Esther, anda dialu-alukan untuk MENJAGA KELULUSAN KERETA tempat di mana anda mempunyai peluang untuk menjadikan defisit kewangan menjadi individu kaya dengan bantuan kakitangan yang berkelayakan melalui kakitangan yang ditentukan dan mempunyai sumber kewangan yang sama ada urusan atau merompak orang dari wang mereka adalah tabu. di mana anda telah dibekalkan secara kewangan untuk mengatasi kekurangan kewangan saya, saya telah terhenti sebab itulah kami datang ke sini untuk memberitahu anda bahawa tidak semua pemiutang dalam talian adalah penipuan atau penipuan kerana keutamaan utama FIRM PINJAMAN ACCESS adalah untuk menyediakan dana di mata apa-apa wang untuk semua pelanggan mereka supaya mereka dapat memenuhi keperluan kewangan mereka setiap hari jadi jangan biarkan saya ditinggalkan Anda memerlukan dana untuk:

    PINJAMAN YANG TERSEDIA KAMI TAWARKAN ADALAH

    ✓ Pinjaman Persendirian
    ✓Haus Pinjaman,
    ✓ Bil hospital
    ✓ Pengubahsuaian rumah
    ✓ Pembesaran Perniagaan
    ✓ Peluasan Pertanian Pembiayaan Semula
    ✓ Perlombongan Emas
    ✓ Pembiayaan projek dengan keperluan kewangan yang lebih tinggi
    ✓ Pinjaman Perniagaan
    ✓ Pinjaman Pelaburan

    Oleh itu, jika anda amat memerlukan dana yang sangat penting ini yang perlu anda lakukan ialah menghubungi kami melalui alamat berikut kerana anda akan hadir dengan kepuasan dan kegembiraan, kami sentiasa berada dalam dua puluh jam sehari. dan tujuh hari seminggu supaya kakitangan kami akan menyediakan perkhidmatan kewangan yang terbaik yang anda mahukan
    e-mel:
    PEJABAT PUSAT (accessloansfirm@gmail.com)
    PENGURUS CAWANGAN (estherpatrick83@gmail.com)
    WhatsApp (+1 850-677-1763)

    Kami memperlakukan pelanggan kami dengan penuh hormat kerana tahun-tahun kerjasama membuat kami terus kerana tawaran kami sangat menarik dan prosesnya mudah dan tidak menentu.
    Terima kasih semua

    ReplyDelete
  57. Saya sangat bersyukur kepada Ibu Iskandar Lestari karena telah memberi saya pinjaman sebesar Rp700.000.000,00 saya telah berhutang selama bertahun-tahun sehingga saya mencari pinjaman dengan sejarah kredit nol dan saya telah ke banyak rumah keuangan untuk meminta bantuan namun semua menolak saya karena rasio hutang saya yang tinggi dan sejarah kredit rendah yang saya cari di internet dan tidak pernah menyerah saya membaca dan belajar tentang CREDIT UNION DAYA LESTARI di salah satu blog saya menghubungi CREDIT UNION DAYA LESTARI konsultan kredit via email:(iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) dengan keyakinan bahwa pinjaman saya diberikan pada awal tahun 2017 dan harapan datang lagi, kemudian saya menyadari bahwa tidak semua perusahaan pinjaman di blog benar-benar palsu karena semua hautang finansial saya telah diselesaikan, sekarang saya memiliki nilai yang sangat besar dan usaha bisnis yang patut ditiru, saya tidak dapat mempertahankan ini untuk diri saya jadi saya harus memulai dengan membagikan kesaksian perubahan hidup ini yang dapat Anda hubungi Ibu Iskandar via email:::(iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)
    dia BBM INVITE:{D8980E0B}
    Calls Only ::{+12542276869}
    WhatsApp Only::{+33753893351}

    ReplyDelete

  58. WE OFFER LOAN 1 HOURS BANKING TRANSFER

    Hello, Do you need a loan from The most trusted and reliable company
    in the world? if yes then contact us now for we offer loan to all
    categories of seekers be it companies or for staff usage. We offer
    loan at 3% interest rate, Contact us via Whats app +919205646839
    neadneadloan@gmail.com

    LOAN SEEKERS APPLICATION FORM
    ******************************
    1) Full Name:
    2) Gender:
    3) Loan Amount Needed:
    4) Loan Duration:
    5) Country:
    6) Home Address:
    7) Mobile Number:
    8) Fax Number:
    9) Occupation:
    10) Monthly Income:
    11) Salary Date:
    12) Purpose of loan:
    13) Where did you get our loan advertisement:
    neadneadloan@gmail.com

    ReplyDelete
  59. Saya sangat bersyukur kepada Ibu Iskandar Lestari karena telah memberi saya pinjaman sebesar Rp700.000.000,00 saya telah berhutang selama bertahun-tahun sehingga saya mencari pinjaman dengan sejarah kredit nol dan saya telah ke banyak rumah keuangan untuk meminta bantuan namun semua menolak saya karena rasio hutang saya yang tinggi dan sejarah kredit rendah yang saya cari di internet dan tidak pernah menyerah saya membaca dan belajar tentang CREDIT UNION DAYA LESTARI di salah satu blog saya menghubungi CREDIT UNION DAYA LESTARI konsultan kredit via email:(iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) dengan keyakinan bahwa pinjaman saya diberikan pada awal tahun ini tahun dan harapan datang lagi, kemudian saya menyadari bahwa tidak semua perusahaan pinjaman di blog benar-benar palsu karena semua hautang finansial saya telah diselesaikan, sekarang saya memiliki nilai yang sangat besar dan usaha bisnis yang patut ditiru, saya tidak dapat mempertahankan ini untuk diri saya jadi saya harus memulai dengan membagikan kesaksian perubahan hidup ini yang dapat Anda hubungi Ibu Iskandar via email:::(iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)
    dia BBM INVITE:{D8980E0B}
    Calls Only ::{+12542276869}
    WhatsApp Only::{+33753893351}

    ReplyDelete
  60. ANDA MEMILIKI PINJAMAN PERNIAGAAN PINJAMAN URGENT UNTUK MENGELOLA MASALAH MASALAH ANDA


    Halo, Adakah anda memerlukan pinjaman daripada Syarikat yang paling dipercayai dan boleh dipercayai
    di dunia? jika ya maka hubungi kami sekarang kerana kami menawarkan pinjaman kepada semua
    kategori pencari sama ada syarikat atau penggunaan kakitangan. Kami menawarkan
    pinjaman pada kadar faedah 3%, Hubungi kami melalui Whats app +919205646839
    homesloanss@gmail.com

    BORANG PERMOHONAN PENCEGAHAN PINJAMAN
      ******************************
    1) Nama Penuh:
      2) Jantina:
      3) Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan:
      4) Tempoh Pinjaman:
      5) Negara:
      6) Alamat Rumah:
      7) Nombor Mudah Alih:
      8) Nombor Faks:
      9) Pekerjaan:
    10) Pendapatan Bulanan:
      11) Tarikh Gaji:
      12) Tujuan pinjaman:
      13) Di mana anda mendapat iklan pinjaman kami:
    homesloanss@gmail.com

    ReplyDelete
  61. ANDA MEMILIKI PINJAMAN PERNIAGAAN PINJAMAN URGENT UNTUK MENGELOLA MASALAH MASALAH ANDA


    Halo, Adakah anda memerlukan pinjaman daripada Syarikat yang paling dipercayai dan boleh dipercayai
    di dunia? jika ya maka hubungi kami sekarang kerana kami menawarkan pinjaman kepada semua
    kategori pencari sama ada syarikat atau penggunaan kakitangan. Kami menawarkan
    pinjaman pada kadar faedah 3%, Hubungi kami melalui Whats app +919205646839
    homesloanss@gmail.com

    BORANG PERMOHONAN PENCEGAHAN PINJAMAN
      ******************************
    1) Nama Penuh:
      2) Jantina:
      3) Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan:
      4) Tempoh Pinjaman:
      5) Negara:
      6) Alamat Rumah:
      7) Nombor Mudah Alih:
      8) Nombor Faks:
      9) Pekerjaan:
    10) Pendapatan Bulanan:
      11) Tarikh Gaji:
      12) Tujuan pinjaman:
      13) Di mana anda mendapat iklan pinjaman kami:
    homesloanss@gmail.com

    ReplyDelete
  62. Saya sangat bersyukur kepada Ibu Iskandar Lestari karena telah memberi saya pinjaman sebesar Rp700.000.000,00 saya telah berhutang selama bertahun-tahun sehingga saya mencari pinjaman dengan sejarah kredit nol dan saya telah ke banyak rumah keuangan untuk meminta bantuan namun semua menolak saya karena rasio hutang saya yang tinggi dan sejarah kredit rendah yang saya cari di internet dan tidak pernah menyerah saya membaca dan belajar tentang CREDIT UNION DAYA LESTARI di salah satu blog saya menghubungi CREDIT UNION DAYA LESTARI konsultan kredit via email:(iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) dengan keyakinan bahwa pinjaman saya diberikan pada awal tahun ini tahun dan harapan datang lagi, kemudian saya menyadari bahwa tidak semua perusahaan pinjaman di blog benar-benar palsu karena semua hautang finansial saya telah diselesaikan, sekarang saya memiliki nilai yang sangat besar dan usaha bisnis yang patut ditiru, saya tidak dapat mempertahankan ini untuk diri saya jadi saya harus memulai dengan membagikan kesaksian perubahan hidup ini yang dapat Anda hubungi Ibu Iskandar via email:::(iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)
    dia BBM INVITE:{D8980E0B}
    Calls Only ::{+12542276869}
    WhatsApp Only::{+33753893351}

    ReplyDelete
  63. MEMOHON UNTUK PINJAMAN CEPAT DAN KESELAMATAN

    Adakah anda memerlukan pinjaman. Kami sah dan memberi jaminan pinjaman pemberi pinjaman. Kami adalah sebuah syarikat dengan bantuan kewangan. Kami meminjamkan dana kepada individu yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil, untuk melabur dalam perniagaan. Saya ingin menggunakan medium ini untuk memaklumkan kepada anda bahawa kami memberikan bantuan benefisiari yang boleh dipercayai seperti Kami akan senang menawarkan pinjaman Anda Hubungi kami melalui E-mel: inforamzanloan@gmail.com

    ReplyDelete
  64. Saya Indriaty Manirjo, saya ingin bersaksi pekerjaan Tuhan yang baik dalam hidup saya untuk orang-orang saya yang mencari pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata itu, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara.
    Apakah mereka mencari pinjaman di antara Anda? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan kredit palsu di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban penipuan pemberi pinjaman 6 kredit, saya kehilangan banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka.
    Saya hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan seorang teman saya yang saya jelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya kepada perusahaan pinjaman yang dapat diandalkan yaitu MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. Saya mendapatkan pinjaman saya sebesar Rp850.000.000 dari MAGRETSPENCERLOANCOMPANY pada tingkat rendah 2% dalam 24 jam yang saya terapkan tanpa tekanan atau stres. Jika Anda membutuhkan pinjaman, Anda dapat menghubungi dia melalui email: (magretspencerloancompany@gmail.com) Jika Anda memerlukan bantuan dalam proses pinjaman, Anda dapat menghubungi saya melalui email: (indriatymanirjo010@gmail.com) dan beberapa orang lain yang juga mendapatkan pinjaman mereka, Mrs. Mia Fitriani, email: (miafitriani133@gmail.com).

    ReplyDelete
  65. Kami menawarkan Anda pinjaman dengan ketentuan yang sangat fleksibel. Suku bunga kami bervariasi tergantung pada jumlah yang diminta dan periode penyelesaian. Suku bunga kami relatif rendah sehingga ketika Anda membayar kembali cicilan bulanan Anda, Anda tetap tersenyum
    Kami mendukung pendanaan proyek Anda seperti membangun rumah, kantor, peternakan, kami mendukung rencana perjalanan Anda, perusahaan Anda, atau proyek yang membutuhkan pendanaan eksternal.
    Kami memberikan pinjaman kepada individu: pinjaman pribadi untuk konsumsi, pinjaman tidak bergerak, pertukaran kredit, pertukaran utang untuk memenuhi semua hutang Anda
    Persyaratan:
    Rekening Bank Aktif
    Kartu Identitas / SIM
    Pemilik bisnis / kelas pekerja
    Nomor Telepon Aktif
    BBM ............
    Pinjaman: 40juta Minimal dan maksimum 20 miliar
    Tahun: 1 minimal dan maksimum 20 tahun

    Salam:
    Perusahaan: RAMADHAN ISLAMIYAT LOANS
    email: (ramadhanislamiyatloans@gmail.com)
    PIN BB: (e32ddf1e)

    ReplyDelete
  66. Ini luar biasa saat saya mengira semua telah selesai dengan saya Ibu Iskandar datang untuk menyelamatkan saya. Saya sangat berhutang sejauh orang-orang yang saya pinjam uang dari geng melawan saya dan kemudian membuat saya ditangkap sebagai akibat dari hutang saya. ditahan selama berbulan-bulan maka masa rahmat diberikan kepada saya saat saya dipulangkan dan dibebaskan untuk pergi dan mencari uang untuk membayar semua hutang yang saya terima sehingga saya diberitahu bahwa ada beberapa kreditur sah online sehingga saya harus mencari Karena melalui blog saya berualang kali tertipu tapi ketika saya menemukan Ibu Iskandar CEO ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM, Tuhan mengarahkAan saya ke iklannya melalui blog karena daya tarik saya terhadapnya adalah benar-benar mukjizat mungkin karena Tuhan telah melihat bahwa saya memiliki banyak menderita karena itulah dia mengarahkan saya kepadanya. Jadi saya menerapkannya dengan antusias setelah beberapa jam pinjaman saya disetujui oleh Dewan dan dalam dua hari saya dikreditkan dengana jumlah pasti yang saya berikaan untuk semua ini tanpa jaminan tambahan Kredit Tanpa Agunan (KTA) sama seperti saya berbicara dengan Anda sekarang saya telah dapat menghapus semua hutang saya dan sekarang saya memiliki supermarket sendiri, saya tidak memerlukan bantuan orang lain sebelum saya memberi makan atau mengambil keuangan apa pun keputusan saya tidak punya urusan dengan Polisi lagi saya sekarang adalah wanita merdeka. Anda ingin mengalami kemandirian finansial seperti saya silahkan hubungi Ibu melalui BBM-nya: {D8980E0B} atau melalui email perusahaan: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) Anda tidak dapat memperdebatkan fakta bahwa di dunia kesulitan ini Anda memerlukan seseorang untuk membantu Anda mengatasi gejolak keuangan dalam hidup Anda dengan satu atau lain cara, jadi saya memberi Anda mandat untuk mencoba dan menghubungi Ibu Iskandar di alamat di atas sehingga bisa mengatasi kemerosotan keuangan dalam hidup Anda. Anda bisa menghubungi saya melalui email berikut: (anggaannisa1979@gmail.com)) selalu bersikap positif dengan Ibu Iskandar dia akan melihat Anda melalui semua tantangan finansial Anda dan kemudian memberi Anda sebuah tampilan baru finansial.

    Detail Kontak Penuh:

    Perusahaan: ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM (ISKANDAR LENDERS)
    Email: {iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}
    BBM INVITES: {D8980E0B}
                           : {4424AA}
    Alamat Facebook: {www.facebook.com/iskandar.lesteri.7}
    Website: {iskandarlestari.wordpress.com}

               TESTIMONI OLEH
    Penerima Manfaat: Angga Annisa
       Email: {anggaannisa1979@gmail.com}

    ReplyDelete
  67. Saya sangat bersyukur kepada Ibu Iskandar Lestari karena telah memberi saya pinjaman sebesar Rp700.000.000,00 saya telah berhutang selama bertahun-tahun sehingga saya mencari pinjaman dengan sejarah kredit nol dan saya telah ke banyak rumah keuangan untuk meminta bantuan namun semua menolak saya karena rasio hutang saya yang tinggi dan sejarah kredit rendah yang saya cari di internet dan tidak pernah menyerah saya membaca dan belajar tentang ISKANDAR LESTARI LOAN COMPAMY di salah satu blog saya menghubungi ISKANDAR LESTARI LOAN COMPAMY konsultan kredit via email:(iskand=alestari.kreditpersatuan@gmail.com) dengan keyakinan bahwa pinjaman saya diberikan pada awal tahun ini tahun dan harapan datang lagi, kemudian saya menyadari bahwa tidak semua perusahaan pinjaman di blog benar-benar palsu karena semua hautang finansial saya telah diselesaikan, sekarang saya memiliki nilai yang sangat besar dan usaha bisnis yang patut ditiru, saya tidak dapat mempertahankan ini untuk diri saya jadi saya harus memulai dengan membagikan kesaksian perubahan hidup ini yang dapat Anda hubungi Ibu Iskandar via email:::(iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)
    dia BBM INVITE:{D8980E0B}
    WhatsApp Only::{+33753893351}

    ReplyDelete
  68. Selamat petang, Sir / Madam:
    Ini adalah untuk memberitahu semua republik am Indonesia dan negara-negara lain perkataan untuk mengetahui syarikat pinjaman yang betul dan sah, FIRM PINJAMAN MICHELLE ANDY, Kami menyediakan pinjaman dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 1% dan itulah jaminan jaminan 100% , DOLLAR, RUPIAH, dan mata wang lain. Isu kredit dan jaminan adalah sesuatu yang selalu dibimbangkan oleh para pelanggan ketika mencari pinjaman
    dari pemberi pinjaman yang sah. Tetapi FIRM PINJAMAN MICHELLE ANDY telah membuat perbezaan dalam industri pinjaman. Kami boleh menguruskan pinjaman dari sekitar $ 1,000.00 hingga $ 1,000,000.00
    Perkhidmatan kami termasuk:
    Penyatuan hutang
    Gadai janji kedua
    Pinjaman Perniagaan
    Pinjaman peribadi
    Pinjaman Antarabangsa
    pinjaman syarikat
    pinjaman pelajar
    pinjaman rumah
    dan lain-lain.
    Tiada jaminan sosial dan tiada pemeriksaan kredit, jaminan 100%. Apa yang anda perlu lakukan ialah memberitahu kami apa yang anda mahukan dan kami pasti akan merealisasikan impian anda. MICHELLE ANDY LOAN FIRM berkata YES apabila bank anda berkata TIDAK.
    Akhir sekali, kerana kami mempunyai banyak wang dan kami bersedia memberi pinjaman kepada setiap individu yang serius dalam mendapatkan pinjaman. Untuk lebih lanjut
    Butiran untuk memproses pinjaman kami hubungi email kami: (michelle.andyloanfirm@gmail.com) atau BBM (E382b834)

    terima kasih

    Michelle Andy

    ReplyDelete
  69. whatsapp +447456405237
    E-mel: (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)

    BREAKING NEWS, BREAKING NEWS BREAKING NEWS
    Assalamalekum ,, Saya telah berpikir bahwa semua perusahaan pinjaman online curang sampai saya bertemu dengan perusahaan pinjaman AASIMAHA ADILA AHMED yang meminjamkan uang tanpa membayar terlebih dahulu. Nama saya William Marsh, saya ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan orang-orang yang mencari pinjaman internet di SEBUAH Asia dan seluruh dunia berhati-hati, karena mereka menipu dan meminjamkan pinjaman palsu di internet. Saya ingin membagikan kesaksian saya tentang bagaimana seorang teman membawa saya ke pemberi pinjaman asli, setelah itu saya ditipu oleh beberapa kreditor di internet. Saya hampir kehilangan harapan sampai saya bertemu kreditor tepercaya ini bernama perusahaan AASIMAHA ADILA AHMED LOAN yang membantu banyak orang dan keluarga saya di jakarta. Perusahaan meminjamkan (Rp. 850 000000) dengan suku bunga rendah 1% dalam pinjaman tanpa jaminan dalam waktu kurang dari 2 jam tanpa tekanan. Saya sangat terkejut dan senang menerima pinjaman saya. Saya berjanji akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman, hubungi mereka melalui email: (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com) Anda tidak akan kecewa mendapatkan pinjaman jika Anda memenuhi persyaratan. di sini di JAWA BARAT. Anda juga dapat menghubungi saya: (williamarshal@gmail.com) jika Anda memerlukan bantuan atau informasi lebih lanjut, pekerjaan baik dari perusahaan induk adalah melalui internet, televisi, koran, dan tempat
    Ikut pada Instagram @
    Aasimahaadilaahmed.loanfirm
    Kericau; aasimhaloanfirm

    ReplyDelete
  70. Saya sangat bersyukur kepada Ibu Iskandar Lestari karena telah memberi saya pinjaman sebesar Rp700.000.000,00 saya telah berhutang selama bertahun-tahun sehingga saya mencari pinjaman dengan sejarah kredit nol dan saya telah ke banyak rumah keuangan untuk meminta bantuan namun semua menolak saya karena rasio hutang saya yang tinggi dan sejarah kredit rendah yang saya cari di internet dan tidak pernah menyerah saya membaca dan belajar tentang ISKANDAR LESTARI LOAN COMPAMY di salah satu blog saya menghubungi ISKANDAR LESTARI LOAN COMPAMY konsultan kredit via email:(iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) dengan keyakinan bahwa pinjaman saya diberikan pada awal tahun ini tahun dan harapan datang lagi, kemudian saya menyadari bahwa tidak semua perusahaan pinjaman di blog benar-benar palsu karena semua hautang finansial saya telah diselesaikan, sekarang saya memiliki nilai yang sangat besar dan usaha bisnis yang patut ditiru, saya tidak dapat mempertahankan ini untuk diri saya jadi saya harus memulai dengan membagikan kesaksian perubahan hidup ini yang dapat Anda hubungi Ibu Iskandar via email:::(iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)
    dia BBM INVITE:{D8980E0B}
    WhatsApp Only::{+33753893351}

    ReplyDelete
  71. Apakah Anda memiliki utang, atau apakah Anda menolak pinjaman di bank? Tim kami akan membantu Anda dalam memecahkan masalah Anda dengan tingkat bunga 1%. Perusahaan pinjaman Michelle Andy direkomendasikan untuk pinjaman cepat untuk tujuan apa pun. Hanya kartu ID, sertifikat dan foto Anda, verifikasi cepat, formalitas minimum, penerimaan proposal yang tinggi dan keputusan kredit dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa perlu memberikan bukti penghasilan. Kami memiliki jumlah pinjaman tinggi hingga 20 juta dari mata uang dunia. Periode pembayaran kami adalah dari 6 bulan hingga 20 tahun. Tidak ada pemeriksaan kredit atau riwayat kredit. Datang kepada kami, kami menangani semuanya dalam satu hari. Hubungi kami hari ini melalui email kami: {michelle.andyloanfirm@gmail.com}or whatsapp {+2348132871916}, kami dipercaya untuk pekerjaan yang baik.

    ReplyDelete
  72. Salam,
    Nama saya Nor Azrul dari Klang, saya ingin menggunakan medium ini untuk memberi nasihat kepada setiap orang untuk berhati-hati tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman di internet, begitu banyak pemberi pinjaman di sini adalah semua penipu dan mereka hanya ada untuk menipu anda semua wang anda. Saya memohon pinjaman sebanyak $ 14,000 dari seorang wanita di Singapura dan saya kehilangan kira-kira $ 235 pada mulanya, tanpa mengambil pinjaman, mereka bertanya lagi untuk kos yang lain, saya membayar hampir $ 735 dan belum menerima pinjaman.

    Allah dipuji, saya berjumpa seorang sahabat yang baru saja memohon pinjaman, dan dia mendapat pinjaman tanpa apa-apa tekanan, dia menggalakkan saya untuk memohon. Saya memohon pinjaman daripada Puan Ivana Pedro, dan saya menerima pinjaman sebanyak $ 10,000 yang saya memohon, pada mulanya saya fikir ia adalah jenaka dan penipuan, tetapi saya menerima pinjaman kurang dari 24 jam dan pada kadar faedah 2% tanpa cagaran. Saya sangat gembira dapat diselamatkan dari kemiskinan.

    jadi saya akan menasihati semua yang memerlukan pinjaman untuk dihubungi
    Puan Ivana Pedro, melalui e-mel: (ivanapedro85@gmail.com)

    Anda juga boleh menghubungi saya untuk mendapatkan maklumat tambahan melalui e-mel: (norazrul55@gmail.com)

    ReplyDelete
  73. Saya memiliki skor kredit yang sangat rendah sehingga upaya saya untuk meminjam dari Bank ditolak. Saya merasa bangkrut sampai-sampai saya tidak mampu membeli tiga kali sehari, dan saya benar-benar bangkrut karena nama saya identik dengan kemiskinan. saya berhutang baik dari teman-teman saya dan juga dari rentenir hidup saya di bawah ancaman saya harus melarikan diri dari rumah dan saya membawa anak-anak saya untuk bertemu ibu mertua saya karena sifat ancaman yang saya terima dari mereka yang meminjamkan saya uang Jadi saya harus mencari cara cepat dan mendesak untuk membayar kembali uang itu dan juga memulai bisnis baru usaha pertama saya sangat mengerikan karena saya ditipu sebesar Rp5.390.020,00 saya harus pindah juga dua minggu kemudian saya kehilangan Rp300.500,00 kepada pemberi pinjaman yang curang jadi saya turun secara finansial dan emosional karena ini yang paling tidak saya harapkan sehingga seorang teman saya memberi tahu saya untuk menghubungi email ini: :( iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) bahwa saya harus meminta jumlah berapa berharap agar Bunda Iskandar selalu menjadi kembali untuk memberikan bantuan keuangan kepada siapa pun yang membutuhkan sehingga saya meminta untuk jumlah Rp850.000.000,00 dalam waktu 24 jam cerita saya berubah untuk selamanya saya membayar semua hutang saya dan saya juga memiliki cukup uang untuk membiayai sendiri bisnis semua terima kasih kepada teman saya yang memperkenalkan saya kepada ibu khususnya dan juga kepada Ibu Iskandar pada umumnya untuk mengubah rasa malu saya menjadi terkenal
    Atas perkenan: ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY
    Email: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)

    ReplyDelete
  74. Saya Widya Okta, saya ingin bersaksi pekerjaan Tuhan yang baik dalam hidup saya untuk orang-orang saya yang mencari pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata itu, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara.
    Apakah mereka mencari pinjaman di antara Anda? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan kredit palsu di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban penipuan pemberi pinjaman 6 kredit, saya kehilangan banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka.

    Saya hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan seorang teman saya yang saya jelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya kepada perusahaan pinjaman yang dapat diandalkan yaitu SANDRAOVIALOANFIRM. Saya mendapatkan pinjaman saya sebesar Rp900.000.000 dari SANDRAOVIALOANFIRM pada tingkat rendah 2% dalam 24 jam yang saya terapkan tanpa tekanan atau stres. Jika Anda membutuhkan pinjaman, Anda dapat menghubungi dia melalui email: (sandraovialoanfirm@gmail.com)

    Jika Anda memerlukan bantuan dalam proses pinjaman, Anda dapat menghubungi saya melalui email: (widyaokta750@gmail.com) dan beberapa orang lain yang juga mendapatkan pinjaman mereka, Mrs. Jelli Mira, email: (jellimira750@gmail.com). Yang saya lakukan adalah memastikan saya tidak pernah membayar pembayaran cicilan bulanan seperti yang disepakati dengan perusahaan pinjaman.

    Jadi saya memutuskan untuk membagikan karya baik Tuhan melalui SANDRAOVIALOANFIRM, karena dia mengubah hidup saya dan keluarga saya. Itulah alasan Tuhan Mahakuasa akan selalu memberkatinya.

    ReplyDelete
  75. Ini luar biasa saat saya mengira semua telah selesai dengan saya Ibu Iskandar datang untuk menyelamatkan saya. Saya sangat berhutang sejauh orang-orang yang saya pinjam uang dari geng melawan saya dan kemudian membuat saya ditangkap sebagai akibat dari hutang saya. ditahan selama berbulan-bulan maka masa rahmat diberikan kepada saya saat saya dipulangkan dan dibebaskan untuk pergi dan mencari uang untuk membayar semua hutang yang saya terima sehingga saya diberitahu bahwa ada beberapa kreditur sah online sehingga saya harus mencari Karena melalui blog saya berualang kali tertipu tapi ketika saya menemukan Ibu Iskandar CEO ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM, Tuhan mengarahkAan saya ke iklannya melalui blog karena daya tarik saya terhadapnya adalah benar-benar mukjizat mungkin karena Tuhan telah melihat bahwa saya memiliki banyak menderita karena itulah dia mengarahkan saya kepadanya. Jadi saya menerapkannya dengan antusias setelah beberapa jam pinjaman saya disetujui oleh Dewan dan dalam dua hari saya dikreditkan dengana jumlah pasti yang saya berikaan untuk semua ini tanpa jaminan tambahan Kredit Tanpa Agunan (KTA) sama seperti saya berbicara dengan Anda sekarang saya telah dapat menghapus semua hutang saya dan sekarang saya memiliki supermarket sendiri, saya tidak memerlukan bantuan orang lain sebelum saya memberi makan atau mengambil keuangan apa pun keputusan saya tidak punya urusan dengan Polisi lagi saya sekarang adalah wanita merdeka. Anda ingin mengalami kemandirian finansial seperti saya silahkan hubungi Ibu melalui BBM-nya: {D8980E0B} atau melalui email perusahaan: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) Anda tidak dapat memperdebatkan fakta bahwa di dunia kesulitan ini Anda memerlukan seseorang untuk membantu Anda mengatasi gejolak keuangan dalam hidup Anda dengan satu atau lain cara, jadi saya memberi Anda mandat untuk mencoba dan menghubungi Ibu Iskandar di alamat di atas sehingga bisa mengatasi kemerosotan keuangan dalam hidup Anda. Anda bisa menghubungi saya melalui email berikut: (anggaannisa1979@gmail.com)) selalu bersikap positif dengan Ibu Iskandar dia akan melihat Anda melalui semua tantangan finansial Anda dan kemudian memberi Anda sebuah tampilan baru finansial.

    Detail Kontak Penuh:

    Perusahaan: ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM (ISKANDAR LENDERS)
    Email: {iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}
    BBM INVITES: {D8980E0B}
    : {4424AA}
    Alamat Facebook: {www.facebook.com/iskandar.lesteri.7}
    Website: {iskandarlestari.wordpress.com}

    TESTIMONI OLEH
    Penerima Manfaat: Angga Annisa
    Email: {anggaannisa1979@gmail.com}

    ReplyDelete
  76. WhatsApp :::::::::::::::::::::::::::: +447456405237
    Instagram ::::::::::: Aasimahaadilaahmed.loanfirm
    Twitter :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::aasimahaadila loanfirm

    Halo semuanya, nama saya Profesor William Marsh Saya dari Indonesia, saya ingin menggunakan media ini untuk membagikan kesaksian saya tentang bagaimana saya mendapat pinjaman dari perusahaan ibu muslim karena begitu banyak pemberi pinjaman kredit palsu ada di internet dan juga untuk membiarkan Anda tahu bahwa saya adalah korban penipuan internet 4 kali, jadi saya tidak kehilangan harapan sampai saya melihat di instagram untuk pemberi pinjaman tepercaya bernama AASIMAHA ADILA yang meminjamkan saya pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp790.000,0000 dengan suku bunga yang sangat rendah 1 % dalam waktu kurang dari 1 jam tanpa tekanan, saya sarankan perusahaan pinjaman aasimahaadilaahmed adalah yang terbaik dan saya berdoa allah akan memberkati mereka dan menjaga bisnis mereka maju,

    berlaku ... aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    Untuk info lebih lanjut ... williamarshal@gmail.com

    ReplyDelete
  77. Jabatan permohonan ..... aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    Lembaga Pengarah ...... + 447456405237

                     BERITA BAIK! BERITA BAIK!! BERITA BAIK!!!
     Saya siti dari Tawau Malaysia .. Sebahagian besar daripada mereka yang mengatakan peminjam adalah salah, saya menjadi mangsa penipuan internet sejak 2017. Saya mengajar bahawa hidup saya telah berakhir. saya membaca mengenai papper berita mengenai firma pinjaman yang bereputasi yang membantu ramai orang di seluruh dunia termasuk orang-orang dari malaysia (AASIMAHA ADILA AHMED LOAN), dan saya mengambil kepercayaan dan memohon pinjaman sebanyak RM 550,000 selepas mengisi borang dan semua proses yang telah berjaya dilakukan, mereka memberi saya pinjaman sebanyak RM 550,000 dengan kadar faedah yang sangat rendah sebanyak 1% dan juga tanpa cagaran, sepanjang hayat saya dan kredit saya sudah siap, dalam masa 2 jam ke dalam akaun MAYBANK saya tanpa sebarang masalah. Sebab mengapa saya membuat pengakuan hari ini, adalah bahawa mereka telah membuat semua kesedihan saya untuk kegembiraan dan ketawa. Dia adalah Tuhan yang dihantar untuk membantu saya. Saya berterima kasih kepada Allah yang Maha Kuasa untuk menolong saya. Sekiranya anda mahukan pinjaman sebenar, hubungi syarikat pinjaman bereputasi 100% dan paling cepat dalam persetujuan dan penghantaran.
    hubungi .... aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    mohamedsiti@gmail.com

    ReplyDelete
  78. Saya sangat bersyukur kepada Ibu Iskandar Lestari karena telah memberi saya pinjaman sebesar Rp700.000.000,00 saya telah berhutang selama bertahun-tahun sehingga saya mencari pinjaman dengan sejarah kredit nol dan saya telah ke banyak rumah keuangan untuk meminta bantuan namun semua menolak saya karena rasio hutang saya yang tinggi dan sejarah kredit rendah yang saya cari di internet dan tidak pernah menyerah saya membaca dan belajar tentang ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY di salah satu blog saya menghubungi ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY konsultan kredit via email:(iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) dengan keyakinan bahwa pinjaman saya diberikan pada awal tahun ini tahun dan harapan datang lagi, kemudian saya menyadari bahwa tidak semua perusahaan pinjaman di blog benar-benar palsu karena semua hautang finansial saya telah diselesaikan, sekarang saya memiliki nilai yang sangat besar dan usaha bisnis yang patut ditiru, saya tidak dapat mempertahankan ini untuk diri saya jadi saya harus memulai dengan membagikan kesaksian perubahan hidup ini yang dapat Anda hubungi Ibu Iskandar
    via email::(iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)
    dia BBM INVITE:{D8980E0B}

    ReplyDelete

  79. Adakah anda Memerlukan pinjaman kredit kewangan segera?
    * Pemindahan yang sangat cepat dan segera ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Pembayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Terma pinjaman fleksibel dan bayaran bulanan

    E-mel: cashfirmarena@gmail.com
    SYARIKAT PINJAMAN TUNAI TUNAI
    Tel: +601111850392
    E-mel: cashfirmarena@gmail.com
    Webisite: cashfirmarena.wordpress.com

    ReplyDelete
  80. Jabatan permohonan ..... aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    Lembaga Pengarah ...... + 447456405237

                     BERITA BAIK! BERITA BAIK!! BERITA BAIK!!!
     Saya siti dari Tawau Malaysia .. Sebahagian besar daripada mereka yang mengatakan peminjam adalah salah, saya menjadi mangsa penipuan internet sejak 2017. Saya mengajar bahawa hidup saya telah berakhir. saya membaca mengenai papper berita mengenai firma pinjaman yang bereputasi yang membantu ramai orang di seluruh dunia termasuk orang-orang dari malaysia (AASIMAHA ADILA AHMED LOAN), dan saya mengambil kepercayaan dan memohon pinjaman sebanyak RM 550,000 selepas mengisi borang dan semua proses yang telah berjaya dilakukan, mereka memberi saya pinjaman sebanyak RM 550,000 dengan kadar faedah yang sangat rendah sebanyak 1% dan juga tanpa cagaran, sepanjang hayat saya dan kredit saya sudah siap, dalam masa 2 jam ke dalam akaun MAYBANK saya tanpa sebarang masalah. Sebab mengapa saya membuat pengakuan hari ini, adalah bahawa mereka telah membuat semua kesedihan saya untuk kegembiraan dan ketawa. Dia adalah Tuhan yang dihantar untuk membantu saya. Saya berterima kasih kepada Allah yang Maha Kuasa untuk menolong saya. Sekiranya anda mahukan pinjaman sebenar, hubungi syarikat pinjaman bereputasi 100% dan paling cepat dalam persetujuan dan penghantaran.
    hubungi .... aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    info.....mohamedsiti30@gmail.com

    ReplyDelete
  81. Assalamalekum. nama saya Profesor Hendi Didi dari Bukittinggi, kota pedalaman kecil yang menawan yang terletak di Sumatera Barat. semua harap berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di sini di situs ini, dan jangan tanggapi iklan pinjaman yang dikirim ke alamat email pribadi Anda, mereka adalah pinjaman palsu dari Singapura. Saya kehilangan banyak uang untuk para pemberi pinjaman Singapore palsu sehingga banyak pemberi pinjaman pinjaman di sini semuanya scammers dan mereka hanya di sini untuk menipu Anda keluar dari uang Anda, saya mengajukan pinjaman sekitar Rp. 600 juta dan saya diminta untuk membayar sejumlah biaya pendaftaran dan biaya transfer dan saya membayar, mereka bertanya lagi dan lagi dan lagi, saya membayar Rp 89 juta masih saya tidak mendapatkan pinjaman, happend kepada saya sekitar 7 kali dari berbagai perusahaan pinjaman singapore. saya akan memenuhi satu benar tetapi saya tidak. Saya membaca di koran tentang orang-orang yang mendapat pinjaman tanpa stres, dari seorang ibu muslim yang jujur AASIMAHA ADILA LOAN FIRM Saya mengajukan permohonan untuk Rp 853 juta, saya pikir itu adalah lelucon dan penipuan, tetapi saya memiliki pinjaman saya dalam waktu kurang dari 2 tahun. jam hanya dalam 1% tanpa jaminan. saya sangat senang karena saya menabung dari kemiskinan. jadi saya menyarankan semua orang di sini membutuhkan pinjaman untuk menghubungi AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM dan saya meyakinkan Anda bahwa Anda akan mendapatkan pinjaman Anda 100% pasti dan cepat. Saya memiliki daftar 15 orang yang mendapatkan pinjaman dari perusahaan muslim dari indonesia dan malaysis
    (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)
    Anda masih dapat menghubungi saya jika Anda memerlukan info lebih lanjut dan bantuan di (hendidi01@gmail.com)

    juga bisa menghubungi mereka
    WhatsApp # :::::::::::::::::::::::::::::: (+44)746405237
    Ikuti kami di halaman instagram ::::::::::Aasimahaadilaahmed.loanfirm
    Twitter ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: aasimahaadila loanfirm Saya doakan semoga Anda beruntung, saya berjanji untuk bersaksi setelah saya mendapatkan pinjaman, ini adalah kesaksian say

    ReplyDelete
  82. Assalamalekum. nama saya Profesor Hendi Didi dari Bukittinggi, kota pedalaman kecil yang menawan yang terletak di Sumatera Barat. semua harap berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di sini di situs ini, dan jangan tanggapi iklan pinjaman yang dikirim ke alamat email pribadi Anda, mereka adalah pinjaman palsu dari Singapura. Saya kehilangan banyak uang untuk para pemberi pinjaman Singapore palsu sehingga banyak pemberi pinjaman pinjaman di sini semuanya scammers dan mereka hanya di sini untuk menipu Anda keluar dari uang Anda, saya mengajukan pinjaman sekitar Rp. 600 juta dan saya diminta untuk membayar sejumlah biaya pendaftaran dan biaya transfer dan saya membayar, mereka bertanya lagi dan lagi dan lagi, saya membayar Rp 89 juta masih saya tidak mendapatkan pinjaman, happend kepada saya sekitar 7 kali dari berbagai perusahaan pinjaman singapore. saya akan memenuhi satu benar tetapi saya tidak. Saya membaca di koran tentang orang-orang yang mendapat pinjaman tanpa stres, dari seorang ibu muslim yang jujur AASIMAHA ADILA LOAN FIRM Saya mengajukan permohonan untuk Rp 853 juta, saya pikir itu adalah lelucon dan penipuan, tetapi saya memiliki pinjaman saya dalam waktu kurang dari 2 tahun. jam hanya dalam 1% tanpa jaminan. saya sangat senang karena saya menabung dari kemiskinan. jadi saya menyarankan semua orang di sini membutuhkan pinjaman untuk menghubungi AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM dan saya meyakinkan Anda bahwa Anda akan mendapatkan pinjaman Anda 100% pasti dan cepat. Saya memiliki daftar 15 orang yang mendapatkan pinjaman dari perusahaan muslim dari indonesia dan malaysis
    (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)
    Anda masih dapat menghubungi saya jika Anda memerlukan info lebih lanjut dan bantuan di (hendidi01@gmail.com)

    juga bisa menghubungi mereka
    WhatsApp # :::::::::::::::::::::::::::::: (+44)746405237
    Ikuti kami di halaman instagram ::::::::::Aasimahaadilaahmed.loanfirm
    Twitter ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: aasimahaadila loanfirm Saya doakan semoga Anda beruntung, saya berjanji untuk bersaksi setelah saya mendapatkan pinjaman, ini adalah kesaksian say

    ReplyDelete
  83. Saya sangat bersyukur kepada Ibu Iskandar Lestari karena telah memberi saya pinjaman sebesar Rp700.000.000,00 saya telah berhutang selama bertahun-tahun sehingga saya mencari pinjaman dengan sejarah kredit nol dan saya telah ke banyak rumah keuangan untuk meminta bantuan namun semua menolak saya karena rasio hutang saya yang tinggi dan sejarah kredit rendah yang saya cari di internet dan tidak pernah menyerah saya membaca dan belajar tentang ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY di salah satu blog saya menghubungi ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY konsultan kredit via email:(iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) dengan keyakinan bahwa pinjaman saya diberikan pada awal tahun ini tahun dan harapan datang lagi, kemudian saya menyadari bahwa tidak semua perusahaan pinjaman di blog benar-benar palsu karena semua hautang finansial saya telah diselesaikan, sekarang saya memiliki nilai yang sangat besar dan usaha bisnis yang patut ditiru, saya tidak dapat mempertahankan ini untuk diri saya jadi saya harus memulai dengan membagikan kesaksian perubahan hidup ini yang dapat Anda hubungi Ibu Iskandar
    via email::(iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)
    dia BBM INVITE:{D8980E0B}

    ReplyDelete
  84. Halo, nama saya AHMAD MARYAM dari Kota Bharu City di Malaysia, dan saya dengan senang hati berkahwin dengan keluarga. Selama beberapa bulan sekarang, saya mengalami kemunduran kewangan dan diperlukan untuk membiayai semula kerana bil saya telah lama dibayar untuk pembayaran. Saya cuba mencari pinjaman daripada pelbagai firma pinjaman baik korporat dan swasta tetapi semua tanpa kejayaan, bank saya melawat semua merosot kredit saya. Tetapi seperti yang Allah akan memihak kepada saya, saya telah diperkenalkan kepada RAMADHAN ISLAMIYAT LOANS Tuhan yang takut kepada Pemberi Pinjaman untuk program pinjaman mereka, dengan e-mel hubungan: (ramadhanislamiyatloans@gmail.com) sebuah syarikat terhad swasta dengan modal saham, dan saya telah diberikan pinjaman perniagaan peribadi jumlah sebanyak 150,000 RM pada 8 Februari 2019. Hari ini status kewangan saya dipulihkan dan perniagaan saya kini stabil. Terima kasih Nabilah untuk memperkenalkan saya RAMADHAN ISLAMIYAT LOANS, dan kepada anda Ibu: Anita Ervina (C.E.O) untuk membantu saya. Dia seorang wanita yang baik dan takut kepada Tuhan dan saya berdoa agar Allah memberkati dia kerana menolong saya. Nasihat saya kepada semua orang di luar sana yang memerlukan pinjaman untuk apa-apa jenis adalah dengan segera Hubungi melalui e_mail: (ramadhanislamiyatloans@gmail.com)

    ReplyDelete
  85. Ramai di antara kita masih tidak menyedari perkembangan terbaru kad ATM Blank. Kad ATM yang boleh mengubah status kewangan anda dalam masa beberapa hari. Dengan kad ATM Blank ini, anda boleh mengeluarkan antara $ 1000- $ 10,000 setiap hari dari mana-mana mesin ATM di dunia. Tidak ada risiko terjebak dengan sebarang bentuk keselamatan sekiranya anda mengikuti arahan dengan betul. Kad ATM Blank juga canggih kerana hakikat bahawa kad mempunyai keselamatan sendiri membuat transaksi anda sangat selamat dan tidak boleh dipercayai. Untuk maklumat lanjut hubungi kami dengan alamat di bawah dan anda juga boleh menonton YouTube kami untuk membaca ulasan pelanggan. E-mel: blankatm002@gmail.com

    ReplyDelete
  86. Halo, nama saya AHMAD MARYAM dari Kota Bharu City di Malaysia, dan saya dengan senang hati berkahwin dengan keluarga. Selama beberapa bulan sekarang, saya mengalami kemunduran kewangan dan diperlukan untuk membiayai semula kerana bil saya telah lama dibayar untuk pembayaran. Saya cuba mencari pinjaman daripada pelbagai firma pinjaman baik korporat dan swasta tetapi semua tanpa kejayaan, bank saya melawat semua merosot kredit saya. Tetapi seperti yang Allah akan memihak kepada saya, saya telah diperkenalkan kepada HADIR RAMADHAN ISLAMIYAT PERJANJIAN PELUANG KERUGIAN ALLAH untuk program pinjaman mereka, dengan e-mel hubungan: (ramadhanislamiyatloans@gmail.com) sebuah syarikat terhad swasta dengan modal saham, dan saya telah diberikan pinjaman perniagaan peribadi jumlah sebanyak 150,000 RM pada 8 Februari 2019. Hari ini status kewangan saya dipulihkan dan perniagaan saya kini stabil. Terima kasih Nabilah untuk memperkenalkan saya kepada RAMADHAN ISLAMIYAT LOANS, dan kepada anda Ibu: Anita Ervina (Ketua Pegawai Eksekutif) untuk membantu saya. Dia seorang wanita yang baik dan takut kepada Tuhan dan saya berdoa agar Allah memberkati dia kerana menolong saya. Nasihat saya kepada semua orang di luar sana yang memerlukan pinjaman untuk apa-apa jenis adalah dengan segera Hubungi melalui e_mail: (ramadhanislamiyatloans@gmail.com)

    ReplyDelete
  87. DEWAN DIREKSI DAN EKUITAS ..... (+447456405237)
    email nya (((aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com))),

    Halo semua harap berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di sini, jadi banyak lender pinjaman di sini adalah semua scammers dan mereka hanya di sini untuk scam Anda dari uang Anda, saya mengajukan pinjaman dari sekitar Rm550 dan saya diminta untuk membayar beberapa biaya dan saya dibayar, mereka meminta lagi dan lagi, saya membayar hampir 120,000 masih saya tidak mendapatkan pinjaman, happend kepada saya sekitar 5 kali dari perusahaan pinjaman yang berbeda, saya yang saya akan memenuhi hak satu tapi saya tidak. Untuk Tuhan Kemuliaan saya bertemu seorang teman yang baru saja diterapkan pada pinjaman dan dia mendapat pinjaman tanpa stres, jadi dia memperkenalkan saya ke
    AASIMAHA ADILA AHMED dari AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM, saya diterapkan untuk Rm750,000 . saya pikir itu adalah
    lelucon dan penipuan, tapi aku punya pinjaman saya dalam waktu kurang dari 2 jam hanya dalam 1% tanpa agunan. saya sangat senang karena saya adalah menyelamatkan dari mendapatkan miskin. jadi saya saran semua orang di sini membutuhkan pinjaman untuk menghubungi AASIMAHA dan saya meyakinkan Anda bahwa Anda akan mendapatkan pinjaman Anda.
    email nya (((aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com))), Anda tetap dapat menghubungi saya jika Anda membutuhkan info
    lebih lanjut dan bantuan di (arifazeemp@gmail.com)

    DEWAN DIREKaSI DAN EKUITAS ..... (+447456405237)

    ReplyDelete
  88. Apakah Anda memerlukan keuangan cepat dengan A.P.R yang relatif rendah? Kami menawarkan keuangan bisnis, keuangan pribadi, keuangan rumah, pembiayaan mobil, keuangan pelajar, keuangan konsolidasi utang, e.t.c. tidak peduli skor kredit Anda. Kami dijamin memberikan layanan keuangan kepada banyak klien kami di seluruh dunia. Dengan paket pinjaman fleksibel kami, keuangan dapat diproses dan ditransfer ke peminjam dalam waktu sesingkat mungkin, hubungi spesialis kami untuk saran dan perencanaan keuangan.

    Contact Us Now:
    Company:RAMADHAN ISLAMIYAT LOANS
    email: (ramadhanislamiyatloans@gmail.com)
    PIN BB: (e32ddf1e)
    WhatsApp :( 33758899394)
    Blogger: (ramadhanislamiyatloanz.blogspot.com)
    Ibu: Anita Ervina (CEO)

    ReplyDelete
  89. Halo, semua orang, tolong, saya dengan cepat mahu menggunakan media ini untuk berkongsi kesaksian saya tentang bagaimana Tuhan mengarahkan saya kepada pemberi kredit yang benar-benar mengubah hidup saya daripada kemiskinan kepada seorang wanita kaya dan sekarang saya mempunyai kehidupan yang sihat tanpa tekanan dan kesulitan kewangan,

    Selepas berbulan-bulan cuba mendapatkan pinjaman di internet dan saya telah ditipu dari 400 juta, saya menjadi sangat terdesak untuk mendapatkan pinjaman daripada pemberi pinjaman dalam talian yang sah dalam kredit dan tidak akan meningkatkan kesakitan saya, jadi saya memutuskan untuk beralih kepada rakan saya untuk nasihat tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman dalam talian, kami bercakap mengenainya dan kesimpulannya adalah tentang seorang wanita bernama Puan Maria yang merupakan Ketua Pegawai Eksekutif Maria Loan. Syarikat

    Saya memohon untuk pinjaman (900 juta) dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, supaya pinjaman yang diluluskan itu mudah tanpa tekanan dan semua persiapan telah dibuat dengan pemindahan kredit, kerana fakta bahawa ia tidak memerlukan cagaran untuk pemindahan daripada pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang dari dua jam wang pinjaman telah dimasukkan ke dalam akaun bank saya.

    Saya fikir ia adalah satu jenaka sehingga saya menerima panggilan dari bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah 900 juta. Saya sangat gembira bahawa akhirnya Tuhan menjawab doa saya dengan memerintahkan pemberi pinjaman saya dengan kredit sebenar saya, yang boleh memberi harapan saya.

    Terima kasih banyak kepada Cik Maria kerana membuat hidup adil untuk saya, jadi saya menasihati sesiapa yang berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Puan Maria dengan baik melalui E-mel (mariaalexander818@gmail.com) ATAU Via Whatsapp (+1 651-243 -8090) untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman anda,

    Jadi, terima kasih banyak kerana mengambil masa anda membaca tentang kejayaan saya dan saya berdoa agar Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda.
    Nama saya adalah kabu layu, anda boleh menghubungi saya untuk rujukan lebih lanjut melalui e-mel saya: (kabulayu18@gmail.com)

    Terima kasih semua.

    ReplyDelete
  90. Adakah anda memerlukan kewangan yang cepat @ yang agak rendah%? Kami menawarkan pembiayaan perniagaan, kewangan peribadi, kewangan rumah, kewangan auto, kewangan pelajar, kewangan penyatuan hutang e.t.c. tidak kira nilai kredit anda. Kami dijamin memberi perkhidmatan kewangan kepada pelanggan kami di seluruh dunia. Dengan pakej pinjaman yang fleksibel, kewangan boleh diproses dan dipindahkan kepada peminjam dalam masa yang sesingkat mungkin,
    Perintah Operasi
    Pelanggan Malysia: Rm20.000.00-Rm950.000.00
    Pelanggan Indonesia: Rp50.000.000.00-Rp25.000.000.000.00
    Yang lain ialah $ 10.000.00- $ 10.000.000.00 dan lain-lain ....

    Hubungi Kami Sekarang:
    Syarikat: RAMADHAN ISLAMIYAT LOANS
    e-mel: [ramadhanislamiyatloans@gmail.com]
    W/A: +33758899394)
    Blogger: [ramadhanislamiyatloanz.blogspot.com]
    Ibu: Anita Ervina [Ketua Pegawai Eksekutif]

    ReplyDelete
  91. Saya Widya Okta, saya ingin bersaksi tentang pekerjaan baik Tuhan dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata itu, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara. Apakah mereka mencari pinjaman di antara Anda? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman palsu di sini di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu.

    Saya telah menjadi korban penipuan pinjaman 6-kredit, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Saya hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan seorang teman saya yang saya jelaskan situasinya kemudian memperkenalkan saya ke perusahaan pinjaman yang dapat diandalkan yaitu SANDRAOVIALOANFIRM.

    Saya mendapatkan pinjaman saya sebesar Rp900.000.000 dari SANDRAOVIALOANFIRM sangat mudah dalam 24 jam yang saya lamar, Jadi saya memutuskan untuk membagikan karya baik Tuhan melalui SANDRAOVIALOANFIRM dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta saran Anda jika Anda membutuhkan pinjaman, Anda sebaiknya menghubungi SANDRAOVIALOANFIRM.

    Email: sandraovialoanfirm@gmail.com
    Nomor kontak dewan direksi: +12512278012
    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (widyaokta750@gmail.com) jika Anda merasa kesulitan atau menginginkan prosedur untuk mendapatkan pinjaman.

    ReplyDelete
  92. "wa-Alaikumussalam wa-Rahmatullah,"
                                   CERITA KEHIDUPAN BENAR

    Saya terkenal sebagai Mikhail Irfan Aqil seorang bapa, suami, saudara lelaki dan rakan saya dari (Putrajaya) Malaysia dan saya telah mengalami banyak tekanan kewangan dan tidak ada yang dapat meminjam wang saya untuk menyelesaikan projek perniagaan saya bermula beberapa bulan lalu . Saya telah ditipu oleh beberapa agen palsu yang mendakwa mereka dapat membekalkan saya dengan bahan mentah untuk pengeluaran

    Saya menjadi fraustrasi dan jika tidak untuk isteri saya, saya akan melakukan perbuatan bunuh diri kerana kesakitan itu terlalu banyak dan semua harapan hilang yang membuat saya mula hidup dari awal lagi dan ia tidak mudah sehingga saya bertemu ONE BILION RISING FUND sebuah syarikat pinjaman

    Saya memutuskan untuk memohon pinjaman selepas saya menghubungi penguji syarikat yang sebenarnya memberi saya harapan dan memberitahu saya tidak tpo takut bahawa syarikat itu akan meminjamkan wang saya selagi saya boleh memberikan mereka requiremet yang merupakan beberapa maklumat peribadi dan saya lakukan jadi selepas saya melalui semua proses yang mereka meminjamkan wang mereka kemudian memberitahu saya bahawa saya telah dijumpai layak untuk pinjaman dan diminta untuk menunggu dan kejutan saya geatest saya mendapat dikreditkan dan ini membuat hidup saya lebih baik hidup dan dan sangat berterima kasih kepada Allah, Isteri saya dan kepada ONE BILLION RISING FUND
    GMAIL "" "" "onebillionrisingfund@gmail.com

                          UNTUK MENGHUBUNGI AKU
    Mikhail Irfan Aqil
    mikhailirfanaqil@gmail.com
    IG :: Mikhail Irfan

    ReplyDelete
  93. Nama: __ Hendi Zikri Didi
    Kota: _______________ Malacca
    pekerjaan: _ Pemilik bisnis
    Setiap pemberitahuan: ____ hendidi01@gmail.com

    Halo semua, harap berhati-hati tentang mendapatkan pinjaman di sini, saya telah bertemu banyak pemberi pinjaman palsu di internet, saya tipuan saya hampir menyerah, sampai saya bertemu seorang teman yang baru saja mengajukan pinjaman dan dia mendapat pinjaman tanpa stres, jadi dia memperkenalkan saya pada PERUSAHAAN PINJAMAN AASIMAHA ADILA AASIMAHA ADILA yang sah, saya melamar Rm1, 3 juta. Saya memiliki pinjaman dalam waktu kurang dari 2 jam hanya dalam 1% tanpa jaminan. Saya sangat senang karena saya diselamatkan dari menjadi miskin dengan hutang. jadi saya menyarankan semua orang di sini membutuhkan pinjaman untuk menghubungi AASIMAHA dan saya meyakinkan Anda bahwa Anda akan mendapatkan pinjaman Anda.

    Aplikasi / Pusat Kontak
    E-mail: ._________ aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    WhatsApp ____________________ + 447723553516Nama: __ Hendi Zikri Didi

    ReplyDelete
  94. Pendudukan: Harta Tanah / perhotelan
    kedudukan: Pengarah Urusan
    Nama: Najwa Mohammed
    Bandar: Miri
    Pinjaman saya mendapat: Rm 1.5 juta
    kadar faedah: 1%
    E-mel saya: najwamohammed369@gmail.com

    Halo, saya mengucapkan terima kasih kepada allah almight untuk kebaikan dan keberkasaan yang saya dapatkan dari AASIMAHA ADILA LOAN FIRM tahun ini 2020, saya ingin kita medium ini membiarkan muslim saya di malaysia, Tahun lepas saya telah memohon pinjaman banyak kali dan saya bodoh , Tahun ini ketika saya sedang menonton berita perniagaan saya di Aljazeera, saya melihat nama AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM pada wawancara menerangkan pakej mereka dan bagaimana mereka memberi pinjaman dan dana amal kepada mereka yang ingin memulakan perniagaan tahun ini. Oleh itu, saya mendengar dan menghubungi mereka dengan kenalan mereka di televisyen, saya memohon Rm 1.5 juta, pada kadar 1% dan pinjaman saya telah diluluskan dan saya mendapat pinjaman saya semudah mungkin. Saya mendapat pinjaman saya dan melabur lebih jauh ke hartanah suami saya. suami saya dari indonesia, banjir yang terjejas rumah keluarga kami di jakarta, sejak kami mendapat pinjaman, kami telah memperbaiki banyak hal dan membayar hutang bank juga.Jika anda ingin perusahaan pinjaman yang nyata dan sah, anda bebas memohon sekarang dan dapatkan pinjaman anda .Mengingatkan diri anda untuk menjadi kuat dan tidak pernah berputus asa. Semakin banyak anda jatuh, semakin kuat anda menjadi bangun. Jangan pernah menyerah tidak kira apa. Buat janji kepada impian anda seolah-olah anda berjanji kepada anak anda. Saya berharap anda lebih besar tahun. Mungkin allah memberkati mereka allah

    MOHON SEKARANG
    E-mail****aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    Whatsapp **** + 447723553516

    ReplyDelete